Sida 1 av 1

Trögstyrd i mitten

Postat: ons 30 jan 2008, 22:19
av mlindblom
Hej
Har en 245a -88a. B23 med insprut och servostyrning.

Problemet:
Trögstyrd precis när ratten står rakt. Känns ju mest i låga hastigheter. Känns som ett litet motstånd tills man vridit ratten en 8dels varv ungefär. Jävligt äckligt att köra den om man inte är van. Har testat att stänga av motorn medans bilen rullar för att se om det är samma med servon avstängd, men då blir ju allt trögre så svårt att känna... Känns åxå som det kommer även när man vridit runt ratten ett helt varv när man svänger mycket. Ska testa mer.

Nån som har bra tips på vad det kan va? de förslag jag kom på var:

1) servon måste väl ha nån slags reglerventil som släpper förbi så länge du inte vrider på ratten. Kanske tar tid att bygga upp tryck när man väl börjar ratta så att det blir trögt i början.

2) Nåt med kuggstången (eller va heter det?) som är kasst/trögt just i mitten.

3) Tänkte åxå att hjulinställningen kunde va helt åt h-vete som gör det, men känns inte så troligt?

Re: Trögstyrd i mitten

Postat: ons 30 jan 2008, 22:51
av Sparkz
Krokig kuggstång kanske... Men det borde märkas på ett ändläge och inte på mitten.
Eller en trög knut på rattaxeln. Ta isär och känn på dem.

Mellan rattaxeln och drevet på kuggstången sitter en torsionsfjäder. När du styr vrider sig alltså rattaxeln lite mer än drevet. Den skillnaden påverkar ventilen. Skulle isf vara om något är trögt där, men det borde inte vara på ett ställe.

Re: Trögstyrd i mitten

Postat: tor 31 jan 2008, 19:01
av I.H.P
Nedre rattaxelknuten är nog det troligaste.
Hade en som var glapp och det kändes som att det trögade precis när man började svänga.
Det är olika knutar Servo/Utan

//Björn

Re: Trögstyrd i mitten

Postat: fre 01 feb 2008, 23:47
av Hilmer
Som sagt, kolla så att inte knutarna på rattaxeln går trögt. Det kan även vara topplagringen på fjäderbenet som gör att det blir trögt, ett tips här är att lirka av den svarta hatten på toppen av fjäderbenet (i motorrummet) och fyll upp hålrummet med motorolja och tryck tillbaks hatten. Detta gör att lagret smörjs efterhand som oljan rinner neråt/ut medans man kör.
Det är ju ingen lösning på längre sikt, men ett bra sätt att få veta om det är fel på lagret eller ej.