volvo_linus skrev:ok, har beställt en spole från skroten med motstånd, testade med en biltema spole för att se om de fanns gnista men icke, kändes däremot som att tändkabeln in till spolen inte passade så kan va därför, man kan väll inte begära mer av biltema.
rotorn snurrar, och startmotorn men ingen gnista så skall väll vara denna spole som spökar, vet att ja innan hade problem med bilen efter jag bytt fördelare,rotor och tändkablar med att den var svårtstartad varm, kan ju va tecken på att motståndet och spolen inte ville sammarbeta.
en fråga till bara, efter att brytarna ställts in på 0,4mm och jag vridit rotorn till ettans cylinder, så räcker de väll för att bilen skall starta, jag kan alltså senare ställa in tändingen(med stroboskop el testlampa)
Tar du en 'biltemaspole' så skall du koppla förbi motståndet.
Ställ in brytarna på 0,5 eller 50-grader, koppla en testlampa mellan sladden TILL brytarna och jord.
Slå på tändningen.
Har du en voltmeter så kolla att spänningen är under 1-volt med stängda brytare.
Vrid motorn för hand så att fläkten blåser luft på motorn.
Lampan skall tändas vid 12 graders förtändning, då skall rotorn stå på 1:ans cyl. det skall vara en rispa där om fördelaren sitter rätt.
Rent praktisk så tycker jag att 0,4 är för litet avstånd, du får startproblem vid kondens och då brytarna börjar brännas, och du har för lite 'reserv' för slitage på 'klacken'.
Byt alltid kondensatorn, det är den som bränner brytarna.