Sida 1 av 1

Justerskruv Solexförgasare

Postat: fre 04 jan 2008, 21:25
av Volvo740_GLT
Hejsan, Polaren har en Volvo 240 1984 med en B21A
med en solexförgasare.
Han tycker att bränsleförbrukningen är onormalt hög, ligger på 1,0 till 1,4 oavsett körning.

Nu till frågan, Var sitter justerskruven?

Postat: fre 04 jan 2008, 23:40
av Hasse63
Ni menar en CO skruv och det finns inte utan ni måste in på en verkstad och med hjälp av specialverktyg justera munstycket.
På Su och tidiga Stromberg finns det dock justerskruv.

Postat: lör 05 jan 2008, 11:52
av Volvo740_GLT
CO-halten var det inget fel på.

Hög förbrukning

Postat: lör 05 jan 2008, 12:13
av Rådlös
OK! Då har du uteslutit det.
Då är det bara allt det andra kvar, dåliga tändstift, fel tändinställning, slitna tänddelar, igensatt luftfilter, dålig kompression, överlastat bagageutrymme, läckande bränsletank etc. etc.
Men om du inte vill släppa tanken på förgasaren, så slits ju dom också. Tänk på att det är en 24 år gammal bil. Mycket har förändrats under alla dom milen.

Re: Justerskruv Solexförgasare

Postat: sön 06 jan 2008, 20:50
av Hasse63
Tung gasfot eller... Det är ju en B21 och är den allmänt trött så får de slita. gör ett kompprov kanske (I)

EDIT:
Volvo740_GLT skrev:Hejsan, Polaren har en Volvo 240 1984 med en B21A
med en solexförgasare.
Han tycker att bränsleförbrukningen är onormalt hög, ligger på 1,0 till 1,4 oavsett körning.

Nu till frågan, Var sitter justerskruven?
Vilken justerskruv menar ni då ?:-/

Re: Justerskruv Solexförgasare

Postat: mån 07 jan 2008, 13:11
av Volvo740_GLT
På B230A sitter det ju en justerskruv under förgasaren, iaf på polarens andra bil.

Re: Justerskruv Solexförgasare

Postat: mån 07 jan 2008, 13:30
av Amarace
Volvo740_GLT skrev:På B230A sitter det ju en justerskruv under förgasaren, iaf på polarens andra bil.
Den är ju just till för att justera CO-halten.

Om den drar mycket bränsle så kolla först och främst hur den körs? Kolla sedan allt som Rådlös räknade upp + flottör och flottörventil samt flottörnivå.

Re: Justerskruv Solexförgasare

Postat: mån 07 jan 2008, 14:48
av Volvo740_GLT
Okej.... men kan man ställa in den rätt själv eller måste den in på verkstad, och justeras med specialverktyg
som Hasse63 skrev?

Re: Justerskruv Solexförgasare

Postat: mån 07 jan 2008, 17:47
av Hasse63
Din Solex (blått lock) är "identisk" med en äldre Stromberg (svart lock) och den justeras med specialvertyg som är till för att pressa munstycket upp och ner. På B23-230 sitter en Stromberg, Pilburg (gult lock) även dom är identiska, de justeras under förgasaren med en 8 mm nyckel.

De olika locken är locken för påfyllningen av ATF- oljan.