Sida 1 av 1
D6 Turbo
Postat: tis 13 jul 2004, 22:30
av D6Power
Har en gammal 245 Diesel å har fått tag på turbo och tillhörande delar till denna...Har tatt ut oljan vid oljetryckskontakten och testat mig fram till rätt oljemängd med en liten ventil...Verkar det bra eller borde jag göra på nått annat sätt då jag märkt att det kommer ju mer olja när den blir varm..Skillnaden är ca 3 deciliter..Fråga två,Returledningen från turbon har jag fått för mig måste gå ganska rakt ner så det inte kan bildas tryck och borrade ett hål och gängade i oljetråget (tråget är bredare än motorn) rakt under turbon men hålet kommer ca 5 cm under oljans nivå i tråget..Har det nån betydelse eller måste det va fritt fall..Nån som kanske vet hur det är kopplat orginal på 740/760 TD.. Tack på förhand
Postat: tis 13 jul 2004, 22:38
av Sparkz
Hänga turbo på en motor som inte är gjord för det? :???:
En turbomotor har ju lägre kompressionsföhållande... Men en diesel kanske klarar det. Ladda inte för hårt bara!
Oljereturen kan nog vara under nivån utan problem, men varför ska du begränsa mängden på trycksidan?
Edit: Räcker med en tråd va? Tar bort den andra.
Postat: tis 13 jul 2004, 22:41
av D6Power
Får turbon tryck i sig så sprutar det in i tyrbon med resultat att den varvar ihjäl sig om det är en diesel...Det är samma komp vare sig det är turbo eller inte i dieselvärden...En beninare skulle ryka blått som fan..Har fått reda på att oljan måste ha fritt fall ner över olje nivån för att det inte skall koxa i turbon så en bild på hur det skall vara eller nån som kan förklara hade vart fint
Postat: ons 14 jul 2004, 21:57
av Sparkz
Så sant, samma komp på diesel med eller utan turbo.
Men jag har aldrig varit med om någon begränsning på oljetrycket. Tittade på en 940 diesel idag, oljan kommer direkt från adaptern till oljefiltret/oljekylet.
Postat: ons 14 jul 2004, 23:18
av D6Power
Det är bara flödet man måste kontrolera..Orginal sitter det nån strypning så den inte får för mycke..T03an skall ha 2-3 liter i minuten (kommer inte ihåg exakt) annar bildas det tryck i den...940 diesel säger du...Kan du förklara eller rent av fixa en bild på hur returen ser ut på den och vart den tar vägen...Tack på förhand