Sida 1 av 2

Dålig tomgång, dör vid gaspådrag vid låga varvtal. *LÖST*

Postat: ons 26 dec 2007, 19:58
av 440 -95 1.8i
Hej alla kära volvisar :lol:
jag har ett mycket märkligt problem. Jag äger en volvo 440 1.8i -95 som endast har gått 12000 mil. Min bil har ingen tomgång och när jag gasar vid låga varvtal så dör den. Plattan i mattan men det hjälper inte. Detta är väldigt irriterande i korsningar kan jag lova :D Det är precis som om den inte får luft eller bränsle. Luftfiltret ser okej ut, bränlsefolter är ej kollat. Detta har pågått ett tag men idag så börja dock lambdalampan lysa men efter 2-3 omstarter så har den slocknat igen. Hoppas det finns någon trevlig filur som kan hjälpa mig.
Väldigt tacksam för svar. 8)

Postat: ons 26 dec 2007, 22:07
av Sparkz
Kolla felkoder, se klistrad tråd i 700/900-delen.
Sen behöver vi reda ut vad du har för bränslesystem. Har du luftmassemätare eller bara en tempgivare mellan luftfiltret och motorn?

Postat: ons 26 dec 2007, 22:31
av 440 -95 1.8i
Tja, jag läste den klistrade tråden,den här kabeln som man kollar felkoder med, Var får man tag på en sådan?
När det gäller bränslesystem så har jag tittat efter men har inte hittat någon slags givare däremellan. Jag kankse kan skicka en bild så kan du visa var den sitter?
Är hemskt tacksam för hjälpen.

Postat: ons 26 dec 2007, 22:46
av Sparkz
Kabeln har du i bilen, den enda utrustningen du behöver är ett öga och ett finger!
Ta gärna en bild på hela motorrummet.

Postat: lör 29 dec 2007, 01:18
av 440 -95 1.8i
Ja, det hade jag ingen aning om. Har tyvärr inte hunnit kolla felkoder men har dock fått veta att motorn har en elektronisk förgasare av nåt slag och att jag inte har någon luftmassemätare. Jag återkommer med bild och resultat med felkoder.
Tackar för hjälpen.

Postat: lör 29 dec 2007, 13:20
av Sparkz
Centralinsprutning? B18U, inte så vanlig...
Iaf, utan massemätare, då har du en vakuumgivare (MAP-sensor) kopplad med en slang till insuget. Den brukar sitta i torkardiket på höger sida, lyft på plasten där. Kolla upp den där slangen så att den är hel och inte igensatt. Blås igenom, även nippeln i insuget.

Postat: sön 30 dec 2007, 22:44
av 440 -95 1.8i
Hej, jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av din kunskap. :shock:
Kollade upp motortypen och det stämmer mycket väl. Centralinsprutning stämmer nog oxå, det ser ut som om en gemensam insprutning för alla 4 cylindrar. Jag ska genast ut och kika på MAP-sensorn. Hoppas verkligen det är där felet ligger.
Tackar så hemskt mycket. :D

Postat: ons 02 jan 2008, 17:48
av 440 -95 1.8i
Nu har jag äntligen kollat felkoder. I uttag 2 fick jag felkod 1-1-1 :D . Det var alltså bränslesystemet och för tändsystemet skulle man kolla med uttag 6. Mitt uttag 6 var tomt, utan kontakt :roll: Så jag kollade med en nummerlös kontakt till höger om 6:an och där fick jag felkod 2-1-2 :roll: Nu har jag ingen aning om vad det innebär? Har dessutom kollat MAP-sensorn, blåst igenom den lilla slangen, allt verka OK. Idag fick jag kraftiga problem, bieln stanna i varje korsning :cry: blir så trött på det här. Börjar misstänka att det kan vara bränslefiltret, vart sitter det i 440?
Om inte biljäveln funkar snart så säljer jag skiten... :evil:

Postat: ons 02 jan 2008, 17:58
av vetten
Har du rengjort tomgångsmotorn och alla kontaktstycken du kan hitta? Detta eftersom det är en vanlig orsak till dom problem som du beskriver.

Postat: ons 02 jan 2008, 18:46
av 440 -95 1.8i
Jag har rengjort alla kontaktstycken till tändsystemet iaf. Jag tror inte tomgångsmotorn krånglar för motorn dör även om jag gasar för fullt. Däremot kan det vara någon kontakt för när det är fuktigt ute då kommer problemen :cry:
Jag ska kolla bränslefiltret också, vart sitter det?
Tackar för svar!