Sida 1 av 1
glapp i bakaxel 1978 års modell
Postat: mån 17 dec 2007, 20:46
av moonshot
Hej. Har glapp vänster sida, det går att vrida hjulet fram och tillbaka en liten bit. Glappet ger sig även till känna när automaten växlar upp till trean som ett klonk där bak. Märks även när man parkerar i en backe. Har åkt länge med detta. Min 244 är en 13000 milare som är för övrigt mycket fin. Nu till frågorna. Är det svårt att reparera glappet, kan jag som amatör göra det själv och behövs i så fall specialverktyg? Är det bättre att leta en bättre axel och i så fall kan jag gå upp i årsmodell? Skulle egentligen vilja ha en axel som ger en lugnare mindre varvande gång då jag tycker att den varvar en del, hur kan jag identifiera vilken utväxling jag har på min axel, finns det nåt nummer instansat nånstans som anger om det är 3,9-1 eller 3,7-1? Kan man minska bränsleförbrukningen på lugn långkörning med en lugnare utväxling?
Bakaxel 240
Postat: mån 17 dec 2007, 23:58
av Rådlös
Läs denna länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
Som du ser kommer det alltså an på vilken motor du har.
Postat: tis 18 dec 2007, 06:30
av Hemulen
Hej. Säker på att det är bakaxeln och inte kardanknutarna som glappar? Har du kollat?
Re: glapp i bakaxel 1978 års modell
Postat: ons 19 dec 2007, 13:52
av niklas gson
moonshot skrev:Hej. Har glapp vänster sida, det går att vrida hjulet fram och tillbaka en liten bit. Glappet ger sig även till känna när automaten växlar upp till trean som ett klonk där bak. Märks även när man parkerar i en backe. Har åkt länge med detta. Min 244 är en 13000 milare som är för övrigt mycket fin. Nu till frågorna. Är det svårt att reparera glappet, kan jag som amatör göra det själv och behövs i så fall specialverktyg? Är det bättre att leta en bättre axel och i så fall kan jag gå upp i årsmodell? Skulle egentligen vilja ha en axel som ger en lugnare mindre varvande gång då jag tycker att den varvar en del, hur kan jag identifiera vilken utväxling jag har på min axel, finns det nåt nummer instansat nånstans som anger om det är 3,9-1 eller 3,7-1? Kan man minska bränsleförbrukningen på lugn långkörning med en lugnare utväxling?
det e rätt vanöigt då det e automat att knutarna blir glapp men ..har du kollat att det e glapp då tror jag dej ..
det finns ju en hel del axlar att välja mellan till rätt pris upp till 85 e det inga problem att montera dit vad som skiljer på din o en nyare axel e att bultarna e lite grövre på medbringaren än på gamla axeln som du har men ska väll inte vara probem att byta medbringaren på mellanaxeln om det skulle behövas. går att borra upp hålen en milimeter större i din mellan axel går fint det med.. .. :D
Re: glapp i bakaxel 1978 års modell
Postat: ons 19 dec 2007, 14:38
av anp
niklas gson skrev:moonshot skrev:Hej. Har glapp vänster sida, det går att vrida hjulet fram och tillbaka en liten bit. Glappet ger sig även till känna när automaten växlar upp till trean som ett klonk där bak. Märks även när man parkerar i en backe. Har åkt länge med detta. Min 244 är en 13000 milare som är för övrigt mycket fin. Nu till frågorna. Är det svårt att reparera glappet, kan jag som amatör göra det själv och behövs i så fall specialverktyg? Är det bättre att leta en bättre axel och i så fall kan jag gå upp i årsmodell? Skulle egentligen vilja ha en axel som ger en lugnare mindre varvande gång då jag tycker att den varvar en del, hur kan jag identifiera vilken utväxling jag har på min axel, finns det nåt nummer instansat nånstans som anger om det är 3,9-1 eller 3,7-1? Kan man minska bränsleförbrukningen på lugn långkörning med en lugnare utväxling?
det e rätt vanöigt då det e automat att knutarna blir glapp men ..har du kollat att det e glapp då tror jag dej ..
det finns ju en hel del axlar att välja mellan till rätt pris upp till 85 e det inga problem att montera dit vad som skiljer på din o en nyare axel e att bultarna e lite grövre på medbringaren än på gamla axeln som du har men ska väll inte vara probem att byta medbringaren på mellanaxeln om det skulle behövas. går att borra upp hålen en milimeter större i din mellan axel går fint det med.. .. :D
En automatbil borde väl slita mindre på knutar mm, än en manuellt växlad bil?
Den erfarenheten har jag haft om jag jämför man, och automatväxlade bilars bakaxlar/kardanstänger.
Med automat blir belastningen jämnare, och mer konstant än en manuellt växlad bils ryckighet vad gäller belastning mm.
Re: glapp i bakaxel 1978 års modell
Postat: ons 19 dec 2007, 19:06
av niklas gson
anp skrev:niklas gson skrev:moonshot skrev:Hej. Har glapp vänster sida, det går att vrida hjulet fram och tillbaka en liten bit. Glappet ger sig även till känna när automaten växlar upp till trean som ett klonk där bak. Märks även när man parkerar i en backe. Har åkt länge med detta. Min 244 är en 13000 milare som är för övrigt mycket fin. Nu till frågorna. Är det svårt att reparera glappet, kan jag som amatör göra det själv och behövs i så fall specialverktyg? Är det bättre att leta en bättre axel och i så fall kan jag gå upp i årsmodell? Skulle egentligen vilja ha en axel som ger en lugnare mindre varvande gång då jag tycker att den varvar en del, hur kan jag identifiera vilken utväxling jag har på min axel, finns det nåt nummer instansat nånstans som anger om det är 3,9-1 eller 3,7-1? Kan man minska bränsleförbrukningen på lugn långkörning med en lugnare utväxling?
det e rätt vanöigt då det e automat att knutarna blir glapp men ..har du kollat att det e glapp då tror jag dej ..
det finns ju en hel del axlar att välja mellan till rätt pris upp till 85 e det inga problem att montera dit vad som skiljer på din o en nyare axel e att bultarna e lite grövre på medbringaren än på gamla axeln som du har men ska väll inte vara probem att byta medbringaren på mellanaxeln om det skulle behövas. går att borra upp hålen en milimeter större i din mellan axel går fint det med.. .. :D
En automatbil borde väl slita mindre på knutar mm, än en manuellt växlad bil?
Den erfarenheten har jag haft om jag jämför man, och automatväxlade bilars bakaxlar/kardanstänger.
Med automat blir belastningen jämnare, och mer konstant än en manuellt växlad bils ryckighet vad gäller belastning mm.
ja det får du ju stå för ..för har då alltid varit med om tvärt emot.. :)
Postat: ons 19 dec 2007, 21:00
av anp
Hur förklarar du det?
En automat driver ju hela tiden, mereller mindre.
Vid manuell växling har du ju av-på-av-på-av-på... belastning på drivlinan, vilket jag tycker borde belasta den tuffare.
Alla automatare jag haft har också haft mindre glapp i bakaxel och kardan mm än motsvarande manuellt växlad bil.
Postat: ons 19 dec 2007, 22:34
av Hilmer
Med automat har du en klart jämnare belastning vilket medför mindre slitage på övriga delar, förstår inte heller resonemanget med att en manuell skulle skona mer!??
Och precis som anp skrev så har även jag upplevt att manuella generellt har en mer sliten drivlinan än automatare.