Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Händer då och då att solenoiden är dum på våran 440. Det händer en gång varannan månad att inte startmotorn drar. Första gången det hände klappa jag till på solenoiden några ggr. och sedan startadde den. De andra gångerna har jag knuffat igång den och sedan har den fungerat klockrent igen i ca: två månader. Senast igår hände det igen. Eftersom det var på ikea nöjde jag mig med lite diskret knufande med växel i utan att det hjälpte. Så jag väntade till efter dom stängt för att återvända och knuffa igång den men då hade felet avhjälp sig själv. :shock: . En beg. startmotor är ju inte så dyr men jag undrar om det finns nått snålknep innan jag tar mig för att byta den. :D
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Om klicket hörs men inget mer händer.
Solenoiden är ju bara ett stort relä och ibland (inte alltid) kan man ta isär solenoiden och skrapa rent de invändiga kontaktytorna.

(ok dem skickar fram kugghjulet också) :)
av krang
Tror inte den klickar ens. Har inte chans att undersöka det så ofta.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag bytte enbart "sollen" på morzans bil Men det råkar vara en mazda :wink: med blev bra mycket billigare mot en ny starter.
av Spix
Har samma problem på en 460 -92. Då och då händer inget när jag vrider om nyckeln, förutom att allt slocknar. Har ett litet däcksjärn som jag knackar på solenoiden med (tog bort värmeskyddet mellan grenrör och startmotor för att komma åt "ute i fält") och sen startar den galant.

Tänkte ta loss startmotorn och serva solenoiden men har hittills fegat ur eftersom jag inte vet hur mycket jag måste riva för att få loss startmotorn...någon som vet? Har sökt i forumet men inte hittat någon som skrivit om byte på en 460 utan AC eller turbo. Min förhoppning är att kunna ta det uppifrån men det sitter ju något fäste direkt bakom startmotorn och det fästet verkar halvt omöjligt att få bort...om det inte vore för det fästet handlar det om tre skruvar plus elanslutningen så är startmotorn lös! Typiskt!
Användarvisningsbild
av vetten
Det är trångt att byta startmotor på 400-serien eftersom den sitter under grenröret men vet dom som lyckats att ta den uppifrån men då får det inte finnas någon extra kringutrustning på bilen annars så får man ta den underifrån och då blir man tvungen att ta bort avgasröret mellan grenröret och katten, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var nu men har för mej att det är rätt många skruvar som måste lossas både underifrån och uppifrån. Ett bra tips är att skaffa Haynes reparationshandbok som har en bra beskrivning både hur man tar bort och renoverar den. :shock:
Användarvisningsbild
av jonny692
jag har bytt min startmotor(440 se 96:a) uppifrån och jag hade ingen xtra utrustning där iaf.Det va inga problem att lossa den uppifrån om man har normalstora händer :lol: .tog ca 5 min att ta loss den med 3 bultar.
Användarvisningsbild
av Nebu
Man kanske skulle fixa solenoiden innan den ger upp helt? Särskilt om det inte tar längre tid än så att få av. :)

Hade en vecka där jag fick knuffa igång bilen tills jag fick höra talas om "knack" metoden.
Så jag knackade startmotorn med en stor fast nyckel å simsalabim. Gick å starta igen :) vilken lycka
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla annars kabelanslutningarna, dels den stora som kommer från batteriet
och dels den som går till tändningslåset så att de inte har ärg i
kabeln eller kabelskon.
Användarvisningsbild
av Nebu
Där finns säkert ärg där :wink: men som med allt annat på bilen så får det vänta tills det är antingen

a/ nästa vecka
b/ sista minuten
c/ försent
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]