Sida 1 av 2

Varmkörd B 230 F går ej på tomgång

Postat: tor 29 nov 2007, 22:45
av Rör Ej det som funkar
Hej!

Tack för olika tips, inget har dock passat helt till min felsökning;

på en 1990 års 245:a från jag vet *** inte var;
kanske saab tillverkade detta exemplar?
(nästan julrims-varning)

Bilen har en motor som gått ca 10´ 000 mil, nyservad med olja, tänddelar osv. dock utan luftfilter för tillfället knöligt få in det helt!

Direkt till problemen!

1 När jag kört någon mil, så motorn är normal varm
och sen låter motorn gå på tomgång så stannar den gärna, nästan direkt

Ibland kan man varmstarta igen, men annars måste motorn svalna ett tag

Gasar man till när varvtalet sjunker lägre än normal tomgång så klarar motorn sig någon minut till.

Motorn går annars bra på hela registret...

Från motorblocket hörs ett frenetiskt tändnings-tickande,
när motorn tappar tomgången, vet ej om det är normalt.

Jag har kontrollerat så gott som alla kontakter i motorrummet,
fick för mig att en svart dosa längst fram bakom vänster strålkastare, kunde vara inblandad, en konspirationsteori tack vare att jag knackade lite där motorn stannade vid felsökning...av problem nummer...............................


........2 Orkar ni läsa lite till?

Halvljusautomatiken fungerar,
men vare sig parkeringsljus-läget nr 2 på vredet ej heller läge 3;
där får man vare sig hel- eller halvljus.
Hellljuset kan jag ej heller längre aktivera som ljusblink på spaken.

Ett förslag på detta hette stegrelä enl den lokala mekonomenmekanikern
dyrt skulle det också vara, vet någon var det sitter så att man kan göra en obduktion och köra till skroten för transplanatation...

Tacksam för svar här eller på telefon 0739-388 500

Felsökning

Postat: tor 29 nov 2007, 23:25
av Rådlös
Du har ett diagnosuttag vid vänster fjäderben. Det finns en procedur att läsa av felkoder där. Det blir en sifferkod som man tolkar med en tabell. Det finns säkert beskrivningar här på forumet hur man gör. Jag har ingen bra, dessvärre.

Stegrelät hittar du enklast om du öppnar motorhuven. Du bör ha en assistent med dig som blinkar för fullt med ljusspaken. Då hör du var reläet sitter. Du kan även känna det med handen på någon misstänkt dosa när din assistent blinkar med spaken. Det känns tydligt att det "smäller" i relät vid växlingarna (på ljuset).

Postat: fre 30 nov 2007, 19:51
av Rör Ej det som funkar
Diagnosuttaget har en lysdiod, antar att man ska ansluta elektronik där?

Reläet klickade förut, men heljuset förblev släckt även då...

Diagnosuttaget

Postat: fre 30 nov 2007, 21:19
av Rådlös
Nej, du skall inte ansluta någon elektronik.
Jag beklagar att jag inte kan det exakta tillvägagångssättet, men jag tror att du skall ansluta den svarta kabeln i något av dom sex kontakthålen. Sedan skall du trycka in knappen under en sekund. Då får du upp ett antal blinkningar på lysdioden. Av detta skall du få fram en tresiffrig kod, som sedan går att tolka ur en tabell. Notera blinkningarna på ett papper. Tabellen finns på flera forum på nätet, t.ex. det här. 1 - 1 - 1 betyder i alla fall: Inga Fel. Så mycket vet jag.

Vi lämnar frågan vidare om proceduren med exakt hur man gör, till dom som kan det. Så ni som vet, svara här!

När du har fått ut koden, (och åtgärdar felet?) kan du nollställa datorn. Det är också en tryckprocedur som jag är lika osäker på. Felkoden finns kvar i datorn så länge felet finns.

Den här länken: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html kan visserligen inte hjälpa dina fel i bilen, men om du vill fördjupa dig i ämnet så hittar du en hel del svar här. Nu avser texten i första hand nyare bilar, men grundprinciperna torde gälla även på din. Om inte annat, så kan det vara roligt att lära sig något nytt.

Postat: lör 01 dec 2007, 14:28
av igelkottar
Borde vara denna beskrivning även till en 240 eftersom det
är samma motor.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=1631

Postat: lör 01 dec 2007, 23:02
av Rör Ej det som funkar
Tack för hjälpen

"Rådlös, Igelkottar och Sparkz"

Ja motortypen ska vara samma som 740:ns

Tror jag tar med listan till verkstan så att det inte blir fler fel;

"/ Two wrongs don't make a right, but two Wrights made an aeroplane

Postat: lör 15 dec 2007, 13:31
av Rör Ej det som funkar
Kan inte hålla fingrarna borta;

Ett fel är 2-1-4 från Impulsgivaren, är det tändningen?

Sen undrar jag hur man ser vilket bränslesystem bilen har,
den andra felkoden betyder olika beroende på fabrikat...

/MR fix it

Postat: lör 15 dec 2007, 23:56
av Hemulen
Hej. Ser din tändspole ut som en ölburk +att du har en felkodsdosa så har du LH-2,4. Tändsystemet uttag nr 6. Bränslesystemet uttag nr 2.

Postat: mån 17 dec 2007, 10:19
av Rör Ej det som funkar
Ja, så ser det ut.

Nu har jag lämnat in eländet på verkstad...
...det var enklare med min 244L från 1977.

den avgav 3-4 % kväveoxider vid besiktningen, men det gick bra ändå,
felet där var tjuvluft.

Postat: ons 19 dec 2007, 21:53
av Rör Ej det som funkar
Verkstadens tips var databoxen för bränslestyrningen;
denna skall tydligen ofta glappkontakta på ålderns höst