Varmkörd B 230 F går ej på tomgång
Postat: tor 29 nov 2007, 22:45
Hej!
Tack för olika tips, inget har dock passat helt till min felsökning;
på en 1990 års 245:a från jag vet *** inte var;
kanske saab tillverkade detta exemplar?
(nästan julrims-varning)
Bilen har en motor som gått ca 10´ 000 mil, nyservad med olja, tänddelar osv. dock utan luftfilter för tillfället knöligt få in det helt!
Direkt till problemen!
1 När jag kört någon mil, så motorn är normal varm
och sen låter motorn gå på tomgång så stannar den gärna, nästan direkt
Ibland kan man varmstarta igen, men annars måste motorn svalna ett tag
Gasar man till när varvtalet sjunker lägre än normal tomgång så klarar motorn sig någon minut till.
Motorn går annars bra på hela registret...
Från motorblocket hörs ett frenetiskt tändnings-tickande,
när motorn tappar tomgången, vet ej om det är normalt.
Jag har kontrollerat så gott som alla kontakter i motorrummet,
fick för mig att en svart dosa längst fram bakom vänster strålkastare, kunde vara inblandad, en konspirationsteori tack vare att jag knackade lite där motorn stannade vid felsökning...av problem nummer...............................
........2 Orkar ni läsa lite till?
Halvljusautomatiken fungerar,
men vare sig parkeringsljus-läget nr 2 på vredet ej heller läge 3;
där får man vare sig hel- eller halvljus.
Hellljuset kan jag ej heller längre aktivera som ljusblink på spaken.
Ett förslag på detta hette stegrelä enl den lokala mekonomenmekanikern
dyrt skulle det också vara, vet någon var det sitter så att man kan göra en obduktion och köra till skroten för transplanatation...
Tacksam för svar här eller på telefon 0739-388 500
Tack för olika tips, inget har dock passat helt till min felsökning;
på en 1990 års 245:a från jag vet *** inte var;
kanske saab tillverkade detta exemplar?
(nästan julrims-varning)
Bilen har en motor som gått ca 10´ 000 mil, nyservad med olja, tänddelar osv. dock utan luftfilter för tillfället knöligt få in det helt!
Direkt till problemen!
1 När jag kört någon mil, så motorn är normal varm
och sen låter motorn gå på tomgång så stannar den gärna, nästan direkt
Ibland kan man varmstarta igen, men annars måste motorn svalna ett tag
Gasar man till när varvtalet sjunker lägre än normal tomgång så klarar motorn sig någon minut till.
Motorn går annars bra på hela registret...
Från motorblocket hörs ett frenetiskt tändnings-tickande,
när motorn tappar tomgången, vet ej om det är normalt.
Jag har kontrollerat så gott som alla kontakter i motorrummet,
fick för mig att en svart dosa längst fram bakom vänster strålkastare, kunde vara inblandad, en konspirationsteori tack vare att jag knackade lite där motorn stannade vid felsökning...av problem nummer...............................
........2 Orkar ni läsa lite till?
Halvljusautomatiken fungerar,
men vare sig parkeringsljus-läget nr 2 på vredet ej heller läge 3;
där får man vare sig hel- eller halvljus.
Hellljuset kan jag ej heller längre aktivera som ljusblink på spaken.
Ett förslag på detta hette stegrelä enl den lokala mekonomenmekanikern
dyrt skulle det också vara, vet någon var det sitter så att man kan göra en obduktion och köra till skroten för transplanatation...
Tacksam för svar här eller på telefon 0739-388 500