Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe50252
#36
Har problem att på handbromsen att fungera, har bytt brommsklossar bak, har ställt in sjusterskruv för kolv, har spänt viern. Kan det vara något fel inuti oket och går det att åtgärda eller måste jag byta ok?
Handbromsen tar dåligt på ena sidan och jätte dåligt på den andra!
Användarvisningsbild
av CarMan
#40
Tobbe50252 skrev:Har problem att på handbromsen att fungera, har bytt brommsklossar bak, har ställt in sjusterskruv för kolv, har spänt viern. Kan det vara något fel inuti oket och går det att åtgärda eller måste jag byta ok?
Handbromsen tar dåligt på ena sidan och jätte dåligt på den andra!
Oftast är det fel på wirarna
av Mattias
#43
Staget som sitter vid fjäder (där vajern sitter fast) måste vara helt i ändläge innan du kan justera in handbromsen.

Jag gör så här. Lossar vajrarna framtill. släpper justerskruven så att hjulet snurar utan att bromsarna ligger an. Skruvar in tills klotsarna precis läggs till. efter det spänner jag vajrarna så hårt som möjligt men utan att klotsarna läggs an. Om inte detta fungerar så är det nya ok som gäller.

Hoppas jag hjälpt dig med något.
Användarvisningsbild
av CarMan
#48
Mattias skrev:Staget som sitter vid fjäder (där vajern sitter fast) måste vara helt i ändläge innan du kan justera in handbromsen.

Jag gör så här. Lossar vajrarna framtill. släpper justerskruven så att hjulet snurar utan att bromsarna ligger an. Skruvar in tills klotsarna precis läggs till. efter det spänner jag vajrarna så hårt som möjligt men utan att klotsarna läggs an. Om inte detta fungerar så är det nya ok som gäller.

Hoppas jag hjälpt dig med något.
Wiren skall endast spännas så att hävarmen på oket inte rörsig :!: :!: :!:
av freekstyle
#1748
CarMan skrev:Wiren skall endast spännas så att hävarmen på oket inte rörsig :!: :!: :!:
hur menar du då? ska man spänna tills den rör sig eller ska man spänna så den inte rör sig när man drar i handbromsen? :?:

chansar på första alternativet.. :wink:

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

V90 miltal

Hejsan tack för svaren kan tyvärr inte g[…]