Sida 1 av 1

Varningslampor lyser svagt och bilen laddar ej!

Postat: lör 17 nov 2007, 17:50
av Addict
Min flickväns 240 tände helt plötsligt alla varningslampor utom oljetryckslampan under färd igår, fast de lyser bara svagt. Drar man i handbromsen t.ex. så lyser den mycket starkare än de andra.
Jordfel är ju att tippa på men har någon varit med om detta förut och kan tipsa om vilken jordpunkt? Har inget garage och ute är det ju jämt mörkt och kallt nu så det är inte så kul att leta fel. :( Bilen står dessutom en bit hemifrån och utan laddning från generatorn kommer man inte långt i mörkret. :evil:

Bilen är en 244 -88a med B230F LH 2.2

Postat: lör 17 nov 2007, 22:35
av Addict
Felet ligger i generatorn, så långt har jag kommit.
Knackade på den lite löst med en hammare och då började den ladda för att sedan sluta en stund senare. Försökte då få loss laddreg med kolen men pga en dålig skruv gick den inte att få loss. Efter lite mer bankande med hammare på mejsel osv så började den ladda återigen och sedan tändes inte instrumentlamporna igen på de fem minutrarna vi hade bilen igång. Sedan var jag tvungen att åka hemåt.

Jag hoppas det är kolen som är helt slut, ska demontera hela generatorn vid tillfälle och såga ett spår i den där jäkla skruven. 240 är ju värdelösa som har generatorn så långt ner och gömt framför oljefiltret...

Postat: mån 19 nov 2007, 07:08
av Addekarlsson
Låter helt klart som att kolen är slut. Dom når inte fram till collectorn. När du knackar på generatorn, så blir det nån form av kontakt mellan kol/collector.

Kan även vara generalras på generatorn, men det märker du när du testat med nya kol.

Mvh/ Adde

Postat: sön 25 nov 2007, 04:58
av Addict
Gamla laddregulatorn med tillhörande kol såg ut så här:

http://iloblog.rote.org/blogg?ShowFile& ... 54677.jpeg

Postat: sön 25 nov 2007, 14:25
av igelkottar
Den var inte så fin precis. :roll:

Postat: mån 26 nov 2007, 16:32
av SAAB_91
Glöm inte bort att plocka bort säkringshållaren på A-stolpen och se till att den har kontakt med karossen. Det är vanligt att det blir ett oxidskikt där som gör att du kan få alla möjlig konstiga fel, glödande varningslampor är ett av dem.

MVH
SAAB_91

Postat: tis 27 nov 2007, 05:56
av Addict
SAAB_91 skrev:Glöm inte bort att plocka bort säkringshållaren på A-stolpen och se till att den har kontakt med karossen. Det är vanligt att det blir ett oxidskikt där som gör att du kan få alla möjlig konstiga fel, glödande varningslampor är ett av dem.

MVH
SAAB_91
Du menar där alla säkringar sitter? Varför skulle den ha kontakt med jord? Den måste ju vara isolerad från chassiet?