Sida 1 av 2
Etanolkonvertering
Postat: tis 30 okt 2007, 08:26
av plommon
Någon som vet hur man etanolkonverterar en 240-88 med B230f
Postat: tis 30 okt 2007, 09:06
av anp
Enklast är att byta spridare till ex,vis V70 turbospridare, alternativt montera en bränsletrycksregulator.
Minns dock att kallstartsegenskaperna är ganska dåliga då temperaturen sjunker under 5°
Motorvärmare eller annat kallstartshjälpmedel måste finnas höst till vår.
Spridarbyte
Postat: tis 30 okt 2007, 14:51
av Rådlös
Här kan du se hur man byter spridare och lite annat:
http://elvis.horisont.net/fordon/tips/e ... idare.html
Nu vet vi att "Anp" har erfarenhet av etanolkonvertering, så vi skall inte motsäga honom, men det finns fler metoder att etanolkonvertera. En är att koppla in en elektronisk enhet som förlänger spridartiderna. Kostar runt tusenlappen och är lätt att återställa.
Läs gärna mer på
http://www.etanol.nu
Postat: tis 30 okt 2007, 15:08
av Addict
http://rote.org/dump//bilar/240gl/etanol/DSC00099.JPG
Så gör man. Kört flera tusen mil på E85 nu. Har man LH2.4 ska grundtrycket vara 5 bar. Kallstarten fixar man genom att:
1. Styra kallstartspridaren manuellt om man har en sådan
2. Lura tempgivaren att det är svinkallt.
Re: Spridarbyte
Postat: ons 31 okt 2007, 07:03
av anp
Rådlös skrev:Här kan du se hur man byter spridare och lite annat:
http://elvis.horisont.net/fordon/tips/e ... idare.html
Nu vet vi att "Anp" har erfarenhet av etanolkonvertering, så vi skall inte motsäga honom, men det finns fler metoder att etanolkonvertera. En är att koppla in en elektronisk enhet som förlänger spridartiderna. Kostar runt tusenlappen och är lätt att återställa.
Läs gärna mer på http://www.etanol.nu
Tycker du annorlunda, så säg till bara. De förslag jag gav var de billigaste som jag känner till. Enklast kanske var ett olyckligt ordval, även om det inte är svårt att byta spridare eller montera en BTR.
Konverteringsboxar är ju absolut ett alternativ, om än dyrare. Men snål som jag är så tar jag gärna till billigare lösningar.
Postat: tor 15 nov 2007, 09:07
av Peter.H
Jo alla har vi olika stora börsar,,, och konverteringslösningarna är med det många och olika lösningar passar även olika typ av system,, har själv mer än 15000 etanolmil bakom mig, och med den dåvarande "enklaste" modellen av konvertering, med en enkel justerbar bränsletrycksregulator som i dom flesta fall fungerar hyfsatt, men kräver då oftast någon form tilläggs doningar som tex nämda kallstarts annordning, även om det numer på grund av detta bara säljs E75 vintertid som skall underlätta dessa.
Till så lite mera "exlusiva" lösningar där jag själv mycket positivt har låtit testa en mycket lättinstallerad variant, AutoFFV som nu fungerat mycket bra i nu över 1 år och 2000 mil, där inte ens en kallstart i som kallast vi haft med 9 minus varit några som helst problem, visst,, dessa kostar en slant, men dels med tanke på körbarheten att vara fullt bränsleflexibel och att denna kostnad kör man kör man rätt snart in.
Re: Etanolkonvertering
Postat: lör 19 jul 2008, 10:28
av tl22bq
http://www.ecoflex.nu/ enkelt kanske du behöver byta slangar men du måste byta oljan lite oftare.
Re:
Postat: mån 16 maj 2011, 09:42
av mrsniper
Addict skrev:http://rote.org/dump//bilar/240gl/etanol/DSC00099.JPG
Så gör man. Kört flera tusen mil på E85 nu. Har man LH2.4 ska grundtrycket vara 5 bar. Kallstarten fixar man genom att:
1. Styra kallstartspridaren manuellt om man har en sådan
2. Lura tempgivaren att det är svinkallt.
Jag har satt en BTR, och kopplat bort den original btren. Ska jag ha ett grundtryck på 5 bar då ?
Jag har 4 bar i dag.
Jag tittade på din bild. Hur har du kopplat detta ?
Hur har du löst kall starts problemet ?
Re: Etanolkonvertering
Postat: mån 16 maj 2011, 11:25
av Rådlös
Jag skall inte svära på det, men skall du inte behålla originaltryckregulatorn?
Re: Etanolkonvertering
Postat: mån 16 maj 2011, 16:46
av mrsniper
Rådlös skrev:Jag skall inte svära på det, men skall du inte behålla originaltryckregulatorn?
Det har inte jag gjort...