Sida 1 av 1

Bilen dör kort när lyse sätts på.

Postat: lör 27 okt 2007, 22:48
av Tomas88
Min pappa har ett problem som låter lite konstigt. Han säger att bilen dör ungefär 1/10 sek när man vrider om ljusomkopplaren från 0 till "lyse på". Det verkar ju precis som om det blir kortslutning en kort stund. Allt annat funkar precis som det skall vad jag vet.

Någon som varit med om samma sak eller vet vad felet är?

Bilen är en Volvo 245 årsmodell 92.
Motorn vet jag inte vad den heter men det är en insprutare B230 kanske det kan vara.

Lyset

Postat: sön 28 okt 2007, 10:23
av Rådlös
Motorn heter B 230F och insprutningssystemet heter LH 2.4.
Men har ni inte halvljusautomatik på bilen? Ljuset tänds när man har vridit nyckeln till läge 1. Sedan är det bara att lysa och köra!
Om det skulle vara någon glappkontakt eller liten kortslutning när man vrider på ljusomkopplaren, så borde ju felet ligga i den i så fall?
Vad händer om man ställer om ljusomkopplaren medan nyckeln är urtagen, och sedan startar? Är det samma resultat för alla tre lägena?
Vad säger diagnosuttaget?

Postat: sön 28 okt 2007, 14:12
av Tomas88
Jo det är halvljusautomatik men för att kunna sätta på hellyset krävs det ju att man vrider på ljus-vredet först.

Jag var just ute en runda och provkörde bilen och konstaterade att det händer ibland just mellan läget för parkeringslyse och halv/hel-ljus läget, och det verkar just vara nåt glapp som kanske orsakar kortslutning, för det är inte alltid som bilen "hackar till" och det händer lättare om man samtidigt trycker eller drar i vredet när man vrider.

Lyset

Postat: sön 28 okt 2007, 15:51
av Rådlös
Då är problemet löst! Din ljusomkopplare är trasig.

Jag har också en 245 -92, och i min instruktionsbok står följande:
Belysningens strömställare.
(Läge till vänster) 0, Startnyckeln i nolläge: All belysning släckt.
Startnyckeln i "körläge": Halvljuset tänt (+parkeringljus fram och bak, nummerskyltbelysning och instrumentbelysning).
Halvljuset tänds alltså automatiskt då startnyckeln vrids till "körläge" och kan inte släckas.
Automatiskt halvljus finns bara i Sverige och Norge.
OBS! Du måste alltid vrida ljusomkopplaren till [höger]läge [symbol för strålkastare] för att kunna tända helljuset.
(Strömställarläge för parkeringsljus, i mitten.) Parkeringsljus fram och bak (+ instrumentbelysning). Parkeringsljuset skall användas bara vid parkering, aldrig under körning.
[Symbol för strålkastare, läge till höger] Startnyckeln i läge noll: All belysning släckt. Startnyckeln i "körläge": Strålkastarna (+ parkeringsljus fram och bak, nummerskyltbelysning) tända.
Strålkastarna skall naturligtvis vara tända då du kör i mörker samt i dålig sikt i dagsljus. Med strömställaren i läge [symbol för strålkastare] släcks alltså all belysning då startnyckeln vrids till läge noll.

Så långt instruktionsboken (som verkligen är läsvärd).

Min egen sammanfattning: Du kan aldrig köra med ljuset släckt. Du kan visserligen enbart köra med parkeringsljus, men det var ju inte att rekommendera, enligt Volvo. Med omkopplaren i vänsterläge kan du använda helljusspaken under ratten som ljustuta. I högerläge växlar du mellan hel och halvljus med samma spak.
Så allt talar för att belysningens strömställare är trasig, (om du inte har en exportbil?)

Postat: sön 28 okt 2007, 20:12
av Tomas88
Hade den inte varit trasig om det vore en exportbil :?:

Ok, jag vet att det oftast är skillnad på belysningen vid importerade bilar, men vad har det med saken att göra? Bilen skall väl ändå inte hacka till för att man vrider på lyset?

Lyset

Postat: sön 28 okt 2007, 21:26
av Rådlös
Nej, det är rätt. Den skall inte hacka till om det är en exportbil, men om vi tolkar texten ordagrant, så ser vi att det var bara bilar som såldes i Sverige och Norge som hade halvljusautomatik!
Ta ur kontakten från instrumetbrädan, men notera först hur kablarna (färgerna) sitter. Det är förmodligen ett slutet kontakthus i plast som troligen inte går att öppna? Men det går att mäta på det med en Ohmmeter. Då kan man förmodligen klarlägga om det är kortslutning och glappkontakt i det.
En ny kontakt från Volvobutiken kostar säkert "hur mycket som helst" så det är nog skroten som gäller där i stället.