Motorens håldbarhet ved högt turtal
Postat: fre 20 maj 2005, 10:21
Muligens en dum fråga, men men..
Har en Volvo 240 GL fra 1984 som har en defekt overdrive. Dette vil si at motorens kjøres med et turtall på 3100 rpm (90 km/t) en time til dagen til og fra jobb.
Har hört at bilens motortype har en stempelgang som er större enn stempelets diameter(överkvadratisk?), og dermed tåler den i mindre grad høye turtall en dagens motorer som har en stempelgang som er mindre enn stempelets diameter.
Frågan er då: Bør jag gjøra alt jag kan för at få fixa overdrive'en, eller tar motoren ingen större skade av detta turtalet över lengre tid?
Takkar för svar!
PS: Har inget eksakt beskrivelse av motoren (B---), men trodde ikke det var mange forskjellige typer av 2.3 L i 1984..
Har en Volvo 240 GL fra 1984 som har en defekt overdrive. Dette vil si at motorens kjøres med et turtall på 3100 rpm (90 km/t) en time til dagen til og fra jobb.
Har hört at bilens motortype har en stempelgang som er större enn stempelets diameter(överkvadratisk?), og dermed tåler den i mindre grad høye turtall en dagens motorer som har en stempelgang som er mindre enn stempelets diameter.
Frågan er då: Bør jag gjøra alt jag kan för at få fixa overdrive'en, eller tar motoren ingen större skade av detta turtalet över lengre tid?
Takkar för svar!
PS: Har inget eksakt beskrivelse av motoren (B---), men trodde ikke det var mange forskjellige typer av 2.3 L i 1984..