Sida 1 av 1

Motorens håldbarhet ved högt turtal

Postat: fre 20 maj 2005, 10:21
av ragge80
Muligens en dum fråga, men men..

Har en Volvo 240 GL fra 1984 som har en defekt overdrive. Dette vil si at motorens kjøres med et turtall på 3100 rpm (90 km/t) en time til dagen til og fra jobb.
Har hört at bilens motortype har en stempelgang som er större enn stempelets diameter(överkvadratisk?), og dermed tåler den i mindre grad høye turtall en dagens motorer som har en stempelgang som er mindre enn stempelets diameter.

Frågan er då: Bør jag gjøra alt jag kan för at få fixa overdrive'en, eller tar motoren ingen större skade av detta turtalet över lengre tid?

Takkar för svar!

PS: Har inget eksakt beskrivelse av motoren (B---), men trodde ikke det var mange forskjellige typer av 2.3 L i 1984..

Postat: fre 20 maj 2005, 11:01
av Sparkz
Samma sak som att köra ~120 km/h med OD, borde inte vara några problem. Men har du en timme till jobbet kan du nog spara en hel del bränsle med en fungerande OD...

Postat: fre 20 maj 2005, 11:14
av ragge80
Takk for raskt svar!

Ja, 1.2 l er litt i meste laget.. og etter å ha kjøpt et nytt relè uten resultat begynner det å koste masse penger å ikke kunne koble OD'en inn.. :P

Postat: sön 22 maj 2005, 22:56
av Sparkz
Det är vanligt att kablarna går av vid växelspaken...

Postat: ons 10 aug 2005, 02:50
av Lewke
testa o jorda kabel 85 (röd) i relä anslutningen, så ska OD hoppa i i alla växlar. Passa dig bara så du inte lägger i den när du backar, då kan de bli jobbigt.