Sida 1 av 2
Volvo 240 B230F LH 2.2 Rycker och går dåligt.
Postat: tis 25 sep 2007, 17:43
av Addict
Har en 240 med spec enligt rubriken som rycker smått på tomgång och är väldigt tjurig på låga varv. Det betyder att den är svårkörd när man ska starta och köra i tighta situationer. Har kollat efter tjuvluft med startgas utan framgång och har gjort service med nya tändstift. Har även hällt i en flaska spridarrengöring utan framgång. Eftersom det är LH 2.2 har den ingen diagnostik dosa. :(
Några tips eller idéer?
dd
Postat: tis 25 sep 2007, 19:05
av Lundkvist
dör den lätt också?
Re: dd
Postat: tis 25 sep 2007, 19:16
av Addict
Lundkvist skrev:dör den lätt också?
Bara om man inte är försiktig med kopplingen vid start. Den självdör inte.
xx
Postat: tis 25 sep 2007, 20:01
av Lundkvist
måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Re: xx
Postat: tis 25 sep 2007, 21:13
av Addict
Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
Re: xx
Postat: tis 25 sep 2007, 21:23
av niklas gson
Addict skrev:Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
Re: xx
Postat: tis 25 sep 2007, 22:04
av Addict
niklas gson skrev:Addict skrev:Lundkvist skrev:måste man typ grundgasa mer än vanligt ? de du skriver påminner mkt om när luffmassemätaren var trasig på min förra, så ja skulle tippa på det, låter som det iaf men ja kan ha fel ! :???:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
Hur beter sig bilen när den går på nödläge?
Har för mig jag testade det för länge sedan och märkte ingen skillnad på gången direkt... Kommer dock inte ihåg hur den historien slutade.
Har tyvärr dåligt med LH 2.2 bilar i bekantskapskretsen.
.
Postat: ons 26 sep 2007, 09:06
av Lundkvist
kom på en till sak,, har du kollat flamfällan ? som sitter alles under insuget
Postat: tor 27 sep 2007, 12:29
av igelkottar
LMM kan du ta ur och titta efter de 4 trådar som skall vara hela,
de bildare en fyrkant, men vad du gör så ta inte på dem för de är mycket
ömtåliga. Det ska gå och mäta oxså men jag har inte de värden det ska vara (än)
Har du hallgivare i fördelaren eller har du svänghjulsgivare på
kopplingskåpans överkant?
Re: xx
Postat: tor 27 sep 2007, 23:11
av niklas gson
Addict skrev:niklas gson skrev:Addict skrev:
Jo det kan man säga. Man lär hålla den över 2000 varv. Annars kan det bli ryckigt och i värsta fall motorstopp. Men det är inte alltid så. Ibland håller den sig i skinnet bra länge. Dock är den alltid ryckig oavsett temperatur på motorn. LMM är ganska dyr så jag vill nog inte köpa en ny pga att någon tror den är trasig tyvärr.
dra ut den o kolla om den går på nödläge eller om den går lika??
känner du ingen du kan låna en :D Lmm av så får du raka besked direkt....
Hur beter sig bilen när den går på nödläge?
Har för mig jag testade det för länge sedan och märkte ingen skillnad på gången direkt... Kommer dock inte ihåg hur den historien slutade.
Har tyvärr dåligt med LH 2.2 bilar i bekantskapskretsen.
om du drar ut lmm så ska motorn gå på 500 varv bara..ska gå fint men låg tomgång