Sida 1 av 2

Håller på att ställa in tändning.

Postat: sön 23 sep 2007, 13:11
av Nordda
Ja, efter att bilen poffar, rycker och lade av inatt på motorvägen en stund så tyckte jag att det var dags att ta en titt på tändningen och visst; den stog inte rätt till.

Har ingen testlampa utan jag har tagit lös 1ans tändstift och jordat den och drar nu runt motorn med spärr/dragskaft. Som ni ser på bilen så står det inte rätt till då det kommer gnista där markeringen är. Har aldrig ställt tändningen själv förut. Är det bara att lossa bulten som håller fast fördelaren och vrida den tills gnistan kommer vid 10-markeringen?

Tacksam för snabba svar.

Bild

Postat: sön 23 sep 2007, 13:20
av lilleman
kolla så den inte har hoppat på kamremmen.mvh/roger

Postat: sön 23 sep 2007, 13:49
av Nordda
Skiljer max 2 mm från nollställningen på kamdrevet då det är gnista. Hur får man bort hela kåpan som? Sitter den i fler än 3 bultar på B21?

Postat: sön 23 sep 2007, 15:11
av Sparkz
Brytarsystem eller elektroniskt? Motor och årsmodell är alltid bra att skriva...
En riktig tändiställningslampa är bäst, men det går väl hyfsat att göra som du säger. Har du brytare sätter du en provlampa mellan + och stiftet på fördelaren och justerar tills lampan slocknar på 10º.

Postat: sön 23 sep 2007, 15:33
av Nordda
B21A 1984. Har inte tillgång till lampa. Finns det att köpa en tändningslampa? Eller är dom dyra?

Postat: sön 23 sep 2007, 16:11
av Fluffen
279kr på biltema.

Postat: sön 23 sep 2007, 16:24
av Addekarlsson
Köp en sån där mejsel med sladd/krokodilkäft/lampa dom säljer på mackarna och anslt enligt Sparkz anvisningar, så är saken biff.

Mvh/ Adde

Postat: sön 23 sep 2007, 21:13
av Nordda
Förstog inte det riktigt :???:

Hur får man bort kamremskåpan? Lossade de 3 bultarna som fanns men gick inte att få lös den :?:

Postat: sön 23 sep 2007, 21:49
av Hilmer
Nordda skrev:Förstog inte det riktigt :???:

Hur får man bort kamremskåpan? Lossade de 3 bultarna som fanns men gick inte att få lös den :?:
Sitter med 4 skruvar, 3st M6/10mm och en M8/12mm i botten.
Remmarna får du givetvis släppa på först för att kunna lirka ut kåpan.


För att ställa tändningen utan lampa:
*Nolla motorn, alla axlar vid markeringen.
*Demontera fördelarlock och lokalisera "nollmärkningen" på denne.
*Vrid vevaxeln till önskat antal grader.
*Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.

Detta förfarande är inte fullkomligt, men ett bra sätt att iaf få igång motorn för att sedan kunna ställa "på känn" eller med stroboskoplampa.

Postat: sön 23 sep 2007, 22:15
av Nordda
Hilmer skrev: *Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.
Vilken markering?