Sida 1 av 2
passar b200f toppen på ett b19 block
Postat: fre 21 sep 2007, 22:14
av niklas gson
undrar om någon vet hur det e med allt det en del säjer att alla rödblock e samma till volvo bara flytta o mixa grejer kan det stämma???vet att b23 an e olika men alla andra då?
Rödblock
Postat: fre 21 sep 2007, 23:34
av Rådlös
Yttermåtten på blocken är dom samma. Det är insidan som skiljer. Däremot kan jag inte säga något om dom olika topplocken, utan lämnar den frågan vidare. Men en gissning säger mig att det är nog inte så lyckat eftersom ett F-topplock är för insprutningsmotorer. Men jag kan ha fel.
Men jag måste hissa en varningsflagg när du skriver B 200 F. Det fanns en Renaultmotor B 200 F i Volvo 400-serien. Den hette F för att den kom från Frankrike. Se upp med detta om du inte har klara besked om att det är ett topplock till en rödblockare. Den franska existerade samtidigt med den "äkta rödblockaren" B 200 F. Men motorerna hade inget mer gemensamt än nummerbeteckningen.
Postat: fre 21 sep 2007, 23:59
av Fastmoving?
B200 är den motor som tidigare hette B19.....
Ska alltså inte vara några problem.
Postat: lör 22 sep 2007, 01:23
av Lilja
Är det inte B19 som var en fransk motor? Och B200E och F var volvo motorer, samma block som B230 men längre stakar och annan topp? Och E betyder ju mekanisk insprut och F elektriskt. Eller har jag helt fel för mig?
Postat: lör 22 sep 2007, 13:26
av igelkottar
Beträffande ditt svar om insprutet Lilja så är det rätt. :D det övriga
vet jag inget om (än)

Postat: lör 22 sep 2007, 14:08
av *pettson*
Lilja skrev:Är det inte B19 som var en fransk motor? Och B200E och F var volvo motorer, samma block som B230 men längre stakar och annan topp? Och E betyder ju mekanisk insprut och F elektriskt. Eller har jag helt fel för mig?
B19= mindre borr på en b21 förekom i bland annat 300 serien
B200= Mindre borr på en B 230 (italienvariant på 2 liter) förekom i både 300 serien och 200 serien
E = insprutning
F= katalysator
Re: Rödblock
Postat: lör 22 sep 2007, 19:50
av GT-mannen
Rådlös skrev:Men jag måste hissa en varningsflagg när du skriver B 200 F. Det fanns en Renaultmotor B 200 F i Volvo 400-serien.
B200F har aldrig suttit i 400-serien. Däremot fanns det B20F (som inte har någonting gemensamt med motorn i 140-serien förutom beteckningen och att båda var tillverkade i Skövde) från -92 och framåt.
/Håkan
Volvo 400-serien
Postat: lör 22 sep 2007, 20:46
av Rådlös
OK, jag hade fel på beteckningen. Motorn, som kom från Renault, hette B 20 F. Se följande:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_440
"Motorerna är hämtade från Renault precis som hos föregångaren Volvo 340, och återfinns i till exempel Renault 19". "F" i det här fallet betyder Frankrike, inte insprutning och katalysator.
Och denna motor existerade alltså samtidigt med den äkta rödblockaren B 200 -motorn. Jag har uppgifter på att den fanns som både K och E-version. (Volvo GDS-bok).
Postat: sön 23 sep 2007, 00:42
av niklas gson
Lilja skrev:Är det inte B19 som var en fransk motor? Och B200E och F var volvo motorer, samma block som B230 men längre stakar och annan topp? Och E betyder ju mekanisk insprut och F elektriskt. Eller har jag helt fel för mig?
joo det sitter insprut på den motorn.satt tydligen i 940 också som var inporterad tydligen.
Postat: sön 23 sep 2007, 00:46
av niklas gson
Lilja skrev:Är det inte B19 som var en fransk motor? Och B200E och F var volvo motorer, samma block som B230 men längre stakar och annan topp? Och E betyder ju mekanisk insprut och F elektriskt. Eller har jag helt fel för mig?
har en 77 med b19 motor heter 244 L riktig snikmodell :)
men av allt detta så ska toppen passa ...
hur e det med veven då? förvisso ska riva ner båda 2 o kolla men bra att veta före om någon vet ..b19 jag har har gått 30000
b200 som jag fick har gått 16000 sen slipper man ju he dit bly ersättning
den e ju betydligt nyare tror det e en 87 a om jag inte kommer ihåg fel :)