Sida 1 av 1

Svårt att byta koppling, Volvo 460?

Postat: tor 30 aug 2007, 16:54
av ergo1024
Hur mycket jobb är det med att byta koppling på en Volvo 460?

Berätta gärna i detalj och utförligt vad som behöver plockas bort osv...

Postat: tor 30 aug 2007, 23:04
av vetten
Ja det är lite bökigt men om du följer den här länken och klickar på verkstan och sen kopplingsbyte så får du lite tips, men det är mera plats på en 440-460 än en 480 http://www.svenska480klubben.com/ och bilderna är "klickbara" så du kan kolla närmare

Postat: mån 03 sep 2007, 14:50
av Steffno
Har precis gjort det och det var lite trixigt. På 460 Måste du skruva loss startmotorn för att komma åt en av bultarna mellan motor och låda. Se till att du får rätt lamell när du beställer. Jag fick en som var 5mm för stor i diameter :twisted: , fick således inte i ngn växel när motorn gick. Bara att börja om. Har alltså bytt koppling 2ggr på fyra veckor. SKITBALLT!!!!
När du ska sätta tillbaka länkarmen från växelspaken till lådan, ta inte den lätta vägen alltså skruven nerifrån och upp då får du inte i backen eftersom skruven "går i taket" :lol: . Lycka till!

Re:

Postat: fre 14 aug 2009, 01:35
av Michaelvecel
Steffno skrev:Har precis gjort det och det var lite trixigt. På 460 Måste du skruva loss startmotorn för att komma åt en av bultarna mellan motor och låda. Se till att du får rätt lamell när du beställer. Jag fick en som var 5mm för stor i diameter :twisted: , fick således inte i ngn växel när motorn gick. Bara att börja om. Har alltså bytt koppling 2ggr på fyra veckor. SKITBALLT!!!!
När du ska sätta tillbaka länkarmen från växelspaken till lådan, ta inte den lätta vägen alltså skruven nerifrån och upp då får du inte i backen eftersom skruven "går i taket" :lol: . Lycka till!
Du vände inte lamellen åt fel håll då? :wink: fick hjälpa en kompis som lyckats med det och då såg jag att lamellen var åt fel håll ! och resultatet var ju att inga växlar gick när motorn gick :lol: