Sida 1 av 1

m46 låda med överväxel

Postat: sön 26 aug 2007, 20:49
av alf455
Jag letar efter en m46 med överväxel-låda modell P,
vad sitter dom på för modeller, Tacksam för svar.
Micke

Postat: sön 26 aug 2007, 21:07
av Hilmer
Nu blandar jag förvisso alltid ihop vilken som är vilken (J-/P-type), men nu förmodar jag att det är den förstärkta du syftar på och då är svaret 740Turbo och ev 740GLT 16V.

Postat: tis 16 okt 2007, 21:31
av niklas gson
m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)

Postat: tis 16 okt 2007, 21:37
av Hilmer
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.

Postat: tis 16 okt 2007, 21:58
av niklas gson
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall

Postat: tis 16 okt 2007, 22:14
av Hilmer
niklas gson skrev:
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.

Postat: fre 19 okt 2007, 13:35
av niklas gson
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:
Hilmer skrev: Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.
mm sant det men tar man en låda från en 240 så e det bara att montera dit den..klart blandar man från 740 in så får man greja på mer finns ju dom som satt dit 5 växlade också så nog går det om man vill helt klart

Postat: fre 19 okt 2007, 13:42
av niklas gson
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:
Hilmer skrev: Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.
mensant fel av mej att bara säja så vissa kanske tar det ordagrant
kanske inte så bra för dom som inte e så kunniga..