Sida 1 av 1

Någon som kört långt med en 264/265?

Postat: sön 12 aug 2007, 01:37
av perhall
Nu har jag hört så många gånger att B27/B28 håller dåligt... finns någon som har kört mycket länge med en sådan? Jag älskar denna motor, fick tillfälle att köra en manuell 265 DL-76, 70-talsglamour:)

PH

PRV V6

Postat: sön 12 aug 2007, 22:41
av Rådlös
Det var väl inte hållbarheten som gjorde att den togs bort. Det var i stället bränsleförbrukningen, har jag hört.

Motorn som var en samprojekt mellan Peugeot, Renault och Volvo. Och både Peugeuot och Renault har vidareutvecklat den. T.o.m. använt den i tävlingsbilar. I Volvo satt den i 260 och 760. Och även i 780 om jag inte minns fel?

Re: PRV V6

Postat: mån 13 aug 2007, 06:23
av perhall
Rådlös skrev:Det var väl inte hållbarheten som gjorde att den togs bort. Det var i stället bränsleförbrukningen, har jag hört.

Motorn som var en samprojekt mellan Peugeot, Renault och Volvo. Och både Peugeuot och Renault har vidareutvecklat den. T.o.m. använt den i tävlingsbilar. I Volvo satt den i 260 och 760. Och även i 780 om jag inte minns fel?
Det stämmer att det var bränsleförbrukningen och ett begränsat effektuttag (143 hk med katalysator - inte så mycket när konkurrenterna hade mycket mer). Men hållbarheten var definitivt ett problem, även om det blev bättre med tiden.
PH

PS. ja, den satt i 780 också. Och i DeLorean...

Postat: mån 13 aug 2007, 16:21
av Amarace
Motorn i sig håller bra OM man bara är noga med oljebyten samt byte av kylarvätska. Det som tog död på dom var att folk slarvade med dessa byten.

Tyvärr eftersom det är en rätt så trevlig motor.