Sida 1 av 1

Växellådsolja byte?

Postat: tis 03 maj 2005, 23:35
av Mangebange
Tjena! Tänkte höra med er om ni tror man kan tjäna något på att byta växellådsolja på en volvo 460 -93 B200F.

Senaste av verkstad utförda service var på 12000 mil sedan dess har jag ej bytt olja i växellådan (vet inte om det någon gång är gjort, men alla servicar fram till typ 12000 är utförda av bilia.)

Den har nu gått 22000 mil och börjar kännas lite jobbig...

Är det svårt att byta? vilken olja rekomenderas? Hur mycket kostar en sådan olja?

Tack på förhand..

/Mangebange

Postat: fre 06 maj 2005, 14:03
av Sparkz
Först och främst är det slitna bussningar på stången mellan spaken och lådan som gör att den blir trögväxlad. Kostar inte många kronor och är lätt att byta.

Sen kan ett oljebyte göra nytta det med. För ett tag sen bytte vi drivaxlar på en Renault på jobbet (samma låda som 400-serien). Eftersom större delen av oljan rinner ut när man lossar vänster drivaxel blir det ett oljebyte på samma gång, till Castrols syntetiska växellådsolja.
Efter några dagar kom kunden tillbaka och var helnöjd, växellådan var mycket bättre än innan.

Postat: mån 25 jul 2005, 23:08
av Koivu
Hoppar in i tråden lite..

Mina växlingar är tröga med. Kan någon specifiera vilka bussningar det är som måste bytas.
Är det den 1:a bussningen/leden längst fram på det långa staget (vid motorn) el ska något annat oxå bytas...?

Postat: tis 26 jul 2005, 16:36
av Sparkz
Det brukar vara glapp i båda ändar. Kolla vilka det är, eller byt allihop, det är inga dyra saker.

Postat: ons 27 jul 2005, 01:03
av Koivu
Okej, Tack för infot.
Det blir nog ett besök till Volvo för inhandling av dessa bussningar.

Postat: tis 28 feb 2006, 22:37
av pytten
Frågan hör väl kanske inte hit direkt, men har en 460 som jag ska byta motor på i helgen efter ett kamrem-ras... Har kollat lite lätt å inser att man måste plocka både motor å låda för att få ur den... Glömde kolla vad för verktyg som behövs för att lossa drivaxlarna...

Jobbigt om man åker till verkstaden å inte har nåra verktyg där....

Postat: ons 01 mar 2006, 19:39
av Sparkz
På vänster drivaxel lossar man tre skruvar som håller damasken mot lådan. Dra ut axeln försiktigt och se till så inte rullarna ramlar av.

På höger sida knackar man ut en sprint (rörstift) för att få loss axeln från splinesen. Den brukar vara lite gömd av fogmassa, skrapa innanför inre knuten.

Postat: fre 03 mar 2006, 09:19
av pytten
Sparkz skrev:På vänster drivaxel lossar man tre skruvar som håller damasken mot lådan. Dra ut axeln försiktigt och se till så inte rullarna ramlar av.

På höger sida knackar man ut en sprint (rörstift) för att få loss axeln från splinesen. Den brukar vara lite gömd av fogmassa, skrapa innanför inre knuten.
Man måste väl även lossa drivaxlarna ut i hjulen åxå va??

Postat: tor 09 mar 2006, 07:48
av boostofta
nej, om man lossar länkarmarna så kan man vika bort hela fjäderbenet och slippa lossa drivaxeln "där ute".

Annars är det väl en vanlig 6kants mutter, 27mm eller 32mm skulle jag tro