Sida 1 av 1
går på 3 cylindrar
Postat: lör 30 apr 2005, 18:34
av Glidan
Efter soppatorsk har jag fått hur mycket problem som helst Först gick den inte alls då bytte jag filter.efter det kunde jag köra om jag pumpade på gasen hela tiden.Byte av massmätaren lite förbättring.Byte av tändstift,kablar,fördelare o rotor.Nu gick den lite bättre igen.Men bara på 3 cylindrar.Jag kollade i en servicebok där skall massmätarn ha ett ohmvärde på 3.5-4 , Jag mätte 6st på skroten alla hade 2.8 ohm?Jag kollade även ett elschema där såg det ut som alla spridarna var parallellkopplade schemat var i Haynes bok och skulle gälla -86 o framåt.
Postat: sön 01 maj 2005, 11:55
av Sparkz
Bränslepumpen gillar inte luft och kan haverera vid bränslestopp, undvik det. Låter den illa? Kan vara bra att kolla bränsletryck.
Fattas det en cylinder eller går den på alla men dåligt? Koppla ur en spridare i taget och se om du hittar en som inte gör nån skillnad.
Du kan göra samma sak med tändkablarna men lyft inte av dom helt, bara så att du kan höra att gnistan slår genom luften. Med elektroniska tändsystem är det inte bra att bryta gnistans väg till jord, det kan slå tillbaka på tändmodul mm. Använd en tång och jorda den med en kabelstump så slipper du hoppa så om gnistan slår i tången.
Spridarna är parallellkopplade ja, ström från relät på kylväskebehållaren och jord genom styrenheten. Kablarna delar sig inuti härvan på motorn.
Postat: sön 01 maj 2005, 22:35
av Glidan
1 o 4 verkar ok 2 o 3 är jag osäker på (jag är bara en hempulare) gnisterna finns alla. Jag har misstängt ngt kabelbrott i 2 eller 3 Jag mäter ca 0.4V på 1 o 4 och 0.3v på 2 o 3 (likströmsområdet på en multimeter).Den kanske inte hinner med om det är snabba pulser. (jag pratar om losstagna spridarkontakter)I garaget på lös spridare behöver jag ca 4V 0,5A för att den skall reagera (detta behöver inte vara sant heller pga mätutrustning bla.Jag tänkte att om jag har kabel brott så kanske jag kunde ta ström från ngn spridare som gick.Ligger kopplingspunkten långt in i strumpan.Är det besvärligt att mäta trycket jag har haynes bok,men dom har så mycket specialverktyg.På måndag skall jag byta mellan 2 o 3 och försöka tänka lite. Både 2 o 3 får lösa spridare att typ vibrera nålen.
Postat: mån 02 maj 2005, 17:39
av Sparkz
Du ska ha batterispänning på ett av stiften med tändningen på. Styrenheten pulsar jorden så det är lite svårt att mäta, men sätt en provlampa (~5w) över spridaren när motorn går. Den blinkar lite svagt på tomgång och starkare på högre varv.
Lyssna på dom med stetoskop, en skruvmejsel funkar, skaftet mot örat och spetsen på spridaren.
Spridare går sällan sönder, jag tror jag har bytt en på mina 9 år som bilmek. Kolla tjuvluft, en trasig insugspackning gör att motorn hoppar på tomgång.
Postat: tis 03 maj 2005, 06:24
av Glidan
Det med pumpen lät som en ide om än tråkig.
Postat: tis 03 maj 2005, 22:02
av Glidan
Jag bytte mot en bättre ? beg pump idag.Och upplever ytterligare förbättring ,efter ytterligare försök har jag upptäckt att spridarkabel 1 o 4 måste sitta i samt 2 eller 3 ? tar jag ur 2 eller 3 kan jag få en lös spridare att vibrera nålen med den kabeln.kablarna måste ju vara riktiga.Motorvarvet kan endast ändras med 1 eller 4 eller 2 o 3?
Postat: tis 10 maj 2005, 20:56
av Glidan
Och till sist provade jag kompen,där kanske jag skulle börjat,det verkar som packningen mellan cyl 2 o 3 gått,märkligt det hela började med soppatorsk.