Sida 1 av 4
hjälp igen med tändning och koppling..
Postat: mån 30 jul 2007, 17:33
av Pliind
Tjena jag igen med mina frågor

om man inte frågar så lär man sig inte 8)
iallafall min bruds far som är en gammal volvo meckare sa att man skulle snurra på fördelaren.. ok tänkte jag bör inte va det svåraste precis.. gick till gamla motorn och drämde till med hammaren, vips så rörde den på sig.. gick sedan till nya motorn och tog det lite lugnare men händer nada.. har sprutat 5-56a på och det hjälpte inget.. man ska tydligen bara ta med handen och vrida men det går ej i mitt fall.. några tips? sen till kopplingen.. skruvar ju på muttern på vajern som går ner till kopplingen men lika fort så snurras den tillbaka.. tips? :)
tackar för svar :)
min volvo's gör det själv handbok bör komma snart med posten men vill få igång bilen innan dess då det är CCW och jag vill åka in på simpsons the movie drive-in med bruden :)
Postat: tis 31 jul 2007, 01:30
av Pliind
vet vad felet är på kopplingen nu iallafall.. har fel koppling på bilen.. (säger folk nu!) så måste av med växellåda och byta till min gamla koppling <_<...
Postat: tis 31 jul 2007, 01:37
av Nexus
Sweeman skrev:vet vad felet är på kopplingen nu iallafall.. har fel koppling på bilen.. (säger folk nu!) så måste av med växellåda och byta till min gamla koppling <_<...
Du är snart expert på 240

Tänk vad lite olja kan ställa till med :)
Hoppas du får ihop älendet snart så du kan ut och sladda lite på byn vol:-)
Postat: tis 31 jul 2007, 01:44
av Pliind
hehe ja med :) mjo jag vet :) kan den snart in och ut som min gamla moped

hehe den kunde man plocka isär i 200 bitar och plocka ihop lätt :p bara jobbigare med bilen då allt sitter hårt som fäään.. ska se om jag hittar någon med en sörjgrop eller nu vad det kallas så man bara plockar ur växellådan.. palla ha ur motorn igen.. den dagen jag får igång den ska jag ta el-tejp å skriva "IM BACK" på framrutan haha har nog den mest hatade bilen i leksand :)
Postat: tis 31 jul 2007, 01:56
av Nexus
Postat: tis 31 jul 2007, 02:17
av Pliind
smörjgrop vart det ja :) hehe satt i tjejens farsas VW diesel när jag snackade med en kompis så man hörde ganska dåligt hehe
Postat: tis 31 jul 2007, 13:24
av igelkottar
Om du ska knackla på fördelaren så gör det helst med en
bly eller kopparhammare, för då är risken mindre att du slår sönder
fördelaren. Bättre att knacka många gånger än få hårda.

I stället för smörjgrop
Postat: tis 31 jul 2007, 13:52
av Rådlös
Läs mitt inlägg i den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19726
Jag har själv bytt växellåda på en -58 Dodge, på en liknande konstruktion, men ihopsnickrat av plankor. Det fungerade.
Postat: tis 31 jul 2007, 15:05
av Pliind
mjo men har en kompis vars morbror äger en smörjgrop så det är bara att bli bogserad dit :) mjo ska kolla upp det där med fördelaren :S redan böjt den där vacum saken på sidan om lite..
Postat: tis 31 jul 2007, 23:13
av Sparkz
sörjgrop eller nu vad det kallas
Japp, det är där nere man sitter och sörjer över all rost man hittar under bilen. :roll: :lol:
Fördelaren: Kolla först vart rotorn pekar. Ta ur skruven helt. Knacka den lite fram och tillbaka samtidigt som du bänder under örat med en skruvmejsel tills du får upp den helt. Putsa rent med sandpapper på fördelaren och i hålet i blocket och fetta in. Var försiktig med o-ringen.
När du sätter tillbaka den måste rotorn hamna åt samma håll. (Förutsatt att du inte har vridit på motorn)