Sida 1 av 2

Motor från framhjulsdriven...

Postat: tor 19 jul 2007, 22:36
av xRace50
Tja

Behöver man bara tillverka motorfästen och adapterplatta för sprängkåpa, för att montera typ en golf motor i en 240?

Mvh

Postat: tor 19 jul 2007, 22:49
av Sparkz
Om du vill besudla din svenska kvalitetsvagn på det viset så... ja.
Plus att du behöver hitta en lamell som passar ingående axeln på växellådan. En golf har ju inget stödlager i mitten på svänghjulet heller. Och så en massa småpill, kablar osv...

Postat: tor 19 jul 2007, 22:58
av xRace50
Sparkz skrev:Om du vill besudla din svenska kvalitetsvagn på det viset så... ja.
Plus att du behöver hitta en lamell som passar ingående axeln på växellådan. En golf har ju inget stödlager i mitten på svänghjulet heller. Och så en massa småpill, kablar osv...
Det gäller bränsleekonomi ;)
Okej, så du menar nästan att det är enklare att göra bilfan framhjulsdriven? :P

Svänghjul från nån b21 går inte att "modda" dit då? :P

Postat: tor 19 jul 2007, 23:11
av Sparkz
Lagret sitter ju egentligen i vevaxeln, vet inte hur det ser ut där på en VW. Utan stöd där så blir lagret på ingåenda axeln inte gammalt.

Bygga om en 240 till framhjulsdriven? Inte lättare att åka i golfen som den är då?

Men jag antar att du tänker på en dieselmotor? Är D24:an för stor och törstig då, eller varför inte en sån?
Fundering:
D24 är ju Audidiesel, och sprängkåpan på en 240-diesel skulle kanske passa ihop med andra Audimotorer...

Postat: tor 19 jul 2007, 23:19
av xRace50
Sparkz skrev:Lagret sitter ju egentligen i vevaxeln, vet inte hur det ser ut där på en VW. Utan stöd där så blir lagret på ingåenda axeln inte gammalt.

Bygga om en 240 till framhjulsdriven? Inte lättare att åka i golfen som den är då?

Men jag antar att du tänker på en dieselmotor? Är D24:an för stor och törstig då, eller varför inte en sån?
Fundering:
D24 är ju Audidiesel, och sprängkåpan på en 240-diesel skulle kanske passa ihop med andra Audimotorer...
Det är menat till en traktor så...

D24 är inte direkt lätta att hitta, och så är dom inte så mkt billigare i drift än b21 :(

Men finns det enklare motorer då?
Typ bakhjulsdriven MB som man tar motor o låda från eller?

Postat: tor 19 jul 2007, 23:28
av Sparkz
Aha, traktor...
Det enklaste är nog att hitta motor och låda tll en bakhjulsdriven bil, japp. Då är det bara kardan att tänka på.

Postat: tor 19 jul 2007, 23:42
av xRace50
Sparkz skrev:Aha, traktor...
Det enklaste är nog att hitta motor och låda tll en bakhjulsdriven bil, japp. Då är det bara kardan att tänka på.
De flesta har väl samma bultmönster ändå? Annars är de väl lätt åtgärdat med typ en hardy knut eller nå :P

Men om man säger såhär då..
Vad krävs för modifikationer för att montera en D24 i en b21a 244?

Postat: fre 20 jul 2007, 08:37
av anp
Om det är bränsleekonomi som gäller, varför inte etanolkonvertera befintlig motor? ( Om E85 finns att handla inom rimligt avstånd vill säga )
Gjort på 15 minuter + någon veckas finjustering.
Förbrukning/kostnad på ca, 8 kronor per mil vid vanlig (personbils)körning. Efter ev, utförd dieselkonvertering, vad landar milkostnaden på då, om vi jämför?

Postat: lör 21 jul 2007, 02:05
av xRace50
anp skrev:Om det är bränsleekonomi som gäller, varför inte etanolkonvertera befintlig motor? ( Om E85 finns att handla inom rimligt avstånd vill säga )
Gjort på 15 minuter + någon veckas finjustering.
Förbrukning/kostnad på ca, 8 kronor per mil vid vanlig (personbils)körning. Efter ev, utförd dieselkonvertering, vad landar milkostnaden på då, om vi jämför?
Diesel blir ändå billigare tror jag, då jag har tillgång till rödiesel :roll:

Dieselmotorer

Postat: mån 23 jul 2007, 15:11
av Rådlös
Dieselarna fanns i två varianter i Volvo. Dels en 5-cylindrig som då hette D 20, och en 6-cylindrig som hette D 24. 2,0 respektive 2,4 liter.
Lösa obekräftate rykten har sagt att Golfdieslarna hade en 4 cylindrig motor med samma yttermått som 5:orna och 6:orna, förutom längdmåttet naturligtvis. Om det stämmer, så borde den heta översatt till Volvospråk D 16. =1,6 liter. Men den fanns alltså inte i Volvo.
Kanske något att undersöka? Aktuella årsmodeller var i Volvo 1979 - 1981. Så en eventuellt passande Golfmotor bör ju vara av snarlik årsmodell.