Sugtrimmad 242 75a, att tänka på inför regbesiktning?
Postat: mån 22 dec 2025, 23:40
Skaffade mig en 242a från 75 för en tid sedan och det föll sig så att jag glad i hågen lät bygga en motor till den.
B230 block som borrats upp till 2.4, portad och planad topp, lite roligare kam och så ett par dellorto 48or.
Nu går jag i tankarna på om man skulle försöka att regga in bilen med ändringarna och jag har sökt runt lite och har säkerligen dragit mig an med en serie missförstånd.
Men som jag förstått det så är det "ok" och möjligt att regga in en 75a med motoreffekt upp till 220hk och 275nm i vrid.
Under förutsättningen att man har ventilerade bromsar fram och 1031 bakaxel.
Bägge av dessa sakerna håller jag nu på att hänga på.
Men hur ser det ut med just en vässad motor, finns det något regeltekniskt som kommer att sabotera för mig även om jag har papper som visar bromsning av motorn och att den hamnar inom effektgränserna?
Kort och gott, hur mycket ställer jag till det för mig själv genom att försöka göra rätt och regbesiktiga kontra att... bara köra :)
B230 block som borrats upp till 2.4, portad och planad topp, lite roligare kam och så ett par dellorto 48or.
Nu går jag i tankarna på om man skulle försöka att regga in bilen med ändringarna och jag har sökt runt lite och har säkerligen dragit mig an med en serie missförstånd.
Men som jag förstått det så är det "ok" och möjligt att regga in en 75a med motoreffekt upp till 220hk och 275nm i vrid.
Under förutsättningen att man har ventilerade bromsar fram och 1031 bakaxel.
Bägge av dessa sakerna håller jag nu på att hänga på.
Men hur ser det ut med just en vässad motor, finns det något regeltekniskt som kommer att sabotera för mig även om jag har papper som visar bromsning av motorn och att den hamnar inom effektgränserna?
Kort och gott, hur mycket ställer jag till det för mig själv genom att försöka göra rätt och regbesiktiga kontra att... bara köra :)