Sida 1 av 1

Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: lör 20 sep 2025, 11:07
av Stellan3
Hej

Vill uppgradera mina original solida bromsar till ventilerade.

Går det byta från solida skivor och ok till ventilerade (girling) utan att byta fjäderben och spindel?

Volvo 245 från 76

Mvh

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: lör 20 sep 2025, 15:47
av lennarte
Ta på skroten allt inkl. fjäderbenen, fälgar och däck så är du säker. Tror det fanns ventilerade skivor med 14" fälg, med ska du ändå uppgradera så satsa på 280 mm skivor. Du måste byta broms oken och dom är annorlunda mot dom du har nu. Har du en äldre modell är nav/hjullaget annorlunda också. Tänk också på att dom större skivorna ofta sitter på bilar med ABS, dessa har bara en bromsslang till bromsoket, utan ABS har två.
Du skriver inte vad för bil och årsmodell du har (gissar på 240), men du måste nog registrerings besiktiga den också.

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: lör 20 sep 2025, 15:55
av Stellan3
Oj. Glömde av årsmodell.
Är en -76a

Vill gärna behålla 14” orginal plåtfälgar så hade hoppats på att kunna andvända orginal ventilerade bromsar på 263mm

Är spindlarna olika beroende på broms typ? Solid vs ventilerat?

Mvh

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: sön 21 sep 2025, 08:21
av rd350
Du bytar oken, sen passar det.

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: sön 21 sep 2025, 09:34
av Stellan3
Tackar tackar för fina svar.

Kommer göra den gott att få lite bättre bromsar.

Mvh

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: sön 21 sep 2025, 09:36
av lennarte
Stellan3 skrev:Vill gärna behålla 14” orginal plåtfälgar så hade hoppats på att kunna andvända orginal ventilerade bromsar på 263mm
282 mm skivor sitter original på nyare modeller och med starkare motorer. 263 mm ventilerade bör passa direkt. Dock hade tidigare modeller inga "lösa" skivor. I så fall måste du montera nav från nyare modell, och jag är inte säker på om dom passar på dom äldre fjäderbenen.

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: sön 21 sep 2025, 09:41
av Stellan3
Vad menar du med ”lösa” skivor. Hängde inte riktigt med här.


Tänker jag Nöjer mig med med 263mm till att börja med.
Ska ändå byta skivor och Ok på bilen så tänkte när ja ände köper nya delar så blir det ventilerat istället för solida.

Är det 15” som gäller i fälg storlek om man sätter på 282mm?

Mvh

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: sön 21 sep 2025, 14:15
av rd350
Nu blandas det nog ihop med 740.... 240 har alltid haft "lösa" skivor, samma diameter solida som ventilerade. Man bytar oken om man vill skifta från det ena till det andra.

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: mån 22 sep 2025, 08:10
av lennarte
De
rd350 skrev:Nu blandas det nog ihop med 740..
Det är nog så....240 utvecklades inte så mycket dom sista åren, jag tog nog för för givet att 245 fick större bromsar när dom fick 15" fälgar, som 740 fick.
Då är ett inga problem.

Re: Byta från solida till ventilerade bromsar

Postat: mån 22 sep 2025, 08:25
av lennarte
Stellan3 skrev:Vad menar du med ”lösa” skivor. Hängde inte riktigt med här.
Tidiga modeller av 740 (760?) Hade "fasta" bromsskivor, alltså nav och bromsskiva i en enhet. Tror inte (som skrivits ovan) att 240 hade detta. Dessa försvann när Volvo införde "icke bytbara hjullaget". Alltså du byter hela navet, och dessa fick även 240.