Sida 1 av 2

Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 10:05
av VolvoNisse
Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88.

Bytt stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagring, länkarmar med tillhörande bussningar, länk till krängningshämmare med tillhörande bussningar, bussningar krängningshämmarens fäste.

Bakvagnen är bytt stötdämpare, fjädrar, alla bussningar i tre stag, det som inte är bytt är bärarmar med tillhörande bussningar.

Bilen blev hög fram, mäter 43 cm från navcentrum till skärmkant, var ca 4 cm lägre med gamla fjädrarna.
Bak blev ingen skillnad i höjd mot vad det var med gamla delarna.

Någon som råkat ut för samma sak eller har tips ?
20250913_094714.jpg

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 10:15
av Marlboroman
Kört något sedan allt byttes? Fjädrar brukar sätta sig lite närt dem börjat användas. Och på samma sätt så blir ju gamla fjädrar ihopsjunkna till slut.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 10:21
av VolvoNisse
Var ut och körde ca 5 mil, men det är nog för lite.

Bak blev det ingen skillnad i höjd med nya delar.
Det är något som dunkar höger bak, hörs inget när man gungar bilen bak.

Bromsade hårt och då dunkade det, är nog någon bussning i bärarmarna som är dålig
Bärarmar ska bytas ut så det kanske slutar dunka.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 14:42
av Marlboroman
Drog du åt bärarmarna med bilen upphissad?

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 16:24
av VolvoNisse
Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar till bussningar och krängningshämmare.

Sänkte ner bilen, gungade ordentligt på fjädringen flera gånger och drog sedan fast allt ordentligt.

Ska egentligen dras med momentnyckel men det är svårt att komma åt muttrarna till bakre länkarmsbussning.

Mätte nu efter lite körning, nu är det 41 cm mellan navcentrum och skärmkant.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: lör 13 sep 2025, 22:15
av VolvoNisse
Är det värt att byta fjädrarna till sportfjädrar som sänker ca 40 mm ?
Godkänner bilprovningen det ?

Ser att det finns fjädrar som sänker 25 mm, Lesjöfors.

https://web.tecalliance.net/lesjofors/s ... umber:2775

Måste bilen typas om om fjädringen ändras ?

Ser att det är olika framfjädrar till standard och GLT/Turbo modeller, någon som vet vad som är skillnaden ?
Beställde framfjäder och det fanns bara en sort till alla 240 1975-1993.

Jämförde nya fjädern mot den gamla, de var exakt lika.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: sön 14 sep 2025, 12:20
av Marlboroman
Så länge fjädrarna inte kan lossna och det är vettig fjädringsväg så godkänner besiktningen. 40mm fjädrar är inga bekymmer att besikta med. Har 60mm sänkfjädrar fram på min 240. Den behöver inte typas om efter byte till sänkfjädrar, det krävs större ingrepp innan det blir aktuellt.

GLT/Turbo är väl lite lägre och hårdare skulle jag tippa på.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: sön 14 sep 2025, 12:32
av VolvoNisse
Om man byter till fjädrar som sänker 40 mm, kan man byta endast fram eller måste alla fjädrar bytas ?
Bilen ser ganska låg ut bak med standardfjädrar.

Hade en Volvo 264 för länge sen, köpte en sänksats från Biltema, men monterade endast framfjädrar, bak satt det husvagnsfjädrar (förstärkta), de kortare bakre fjädrarna var nästan för korta, tyckte inte de satt ordentligt i fjädersätet.

Bilen blev framåtlutande, så fjädrarna fram byttes snabbt ut till de gamla standard fjädrarna.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: sön 14 sep 2025, 12:57
av Marlboroman
Man kan byta bara fram, även om det rent krasst är bättre att byta alla 4. Men i normal trafik så lär det inte spela någon roll om man bara byter fram.

Re: Renovering framvagn Volvo 240

Postat: sön 14 sep 2025, 21:20
av VolvoNisse
Finns det att köpa styckvis sänkfjädrar eller finns bara hela satser ?
Och vilket ska man välja?
Lesjöfors är en välkänd tillverkare.

Kan väl vara bra med en sänksats fjädrar om man senare vill byta även bak.