Sida 1 av 1

Söker verkstad som kan laga en 240 1988, försäkringsbolagets verkstad hittar inte delar

Postat: ons 03 sep 2025, 13:17
av JB240
Blev påkörd bakifrån och bilen fick skador på dessa delar:

Bärjärn bak
Ytterhölje bak
Stötfångarskena bak
P-list stötfångare
Stötfångare
Ytterhölje fram

Försäkringsbolagets verkstad lämnade en offert på jobbet, men kunde inte utföra jobbet då de inte kunde hitta alla delar. Nu undrar jag om någon har koll på en verkstad i Stockholmsområdet, eller någon annanstans i Sverige som kan tänka sig klara av hitta delar och fixa detta.

Försäkringsbolaget betalar ut en låg summa om jag ska försöka fixa det själv.

Re: Söker verkstad som kan laga en 240 1988, försäkringsbolagets verkstad hittar inte delar

Postat: tor 04 sep 2025, 06:18
av Rödsorken
Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfångardelar just nu, bärjärn för rimliga priser också. (240 88-93) Med "emballage, frakt m m" brukar det dra iväg. Frågan är såklart vad som behövs till din. Det lönar sig alltid att hålla ett öga på Tradera m fl. Hoppas du får till det!

Re: Söker verkstad som kan laga en 240 1988, försäkringsbolagets verkstad hittar inte delar

Postat: tor 04 sep 2025, 09:13
av JB240
Tack för svar, skulle helst vilja få en verkstad som kunde ta sig an jobbet och skriva en offert till försäkringsbolaget, tycker att de är riktigt snåla i deras bedömning.

Re: Söker verkstad som kan laga en 240 1988, försäkringsbolagets verkstad hittar inte delar

Postat: fre 05 sep 2025, 10:31
av Rödsorken
Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad lista. Tänk om du skulle ta en uppräkning på de kritiska delarna (totalpris förstås, typ 450 kr+1250+2500) och plussa på med verkstans arbetskostnad för att göra en egen grov offert till försäkringsbolaget? Att höljena (förstår det som att plasten är knäckt och förstörd) inte går att köpa från en lagerhylla må vi acceptera på en så gammal bil. Men har bolaget en en sorts kompensation av din bils nedsatta värde pga detta? Lätt för dem att säga att "bilen är för gammal, vi repar ej" men så funkar det ju verkligen inte för oss - kunderna. Nyfiken på detta!