Sida 1 av 1

Liten ventil i gasspjället B230E

Postat: fre 25 jul 2025, 18:23
av VolvoNisse
Bytt till en B230E motor från en 740 i min Volvo 240, samma årsmodell på båda.

Volvo B230E i Volvo 740, har i spjällskivan i gasspjället en liten fjäderbelastad mekanisk ventil.
I B230E i 240 finns inte denna ventil.

Någon som vet vad den gör för något ?

Har just nu gasspjället med den lilla ventilen, motorn går bra men tar en stund innan den går ner på 900 rpm om man varvat upp motorn till 2000 rpm och släpper gasen till tomgång.

Så gjorde den inte med gasspjället utan ventilen.

Kan den lilla ventilen i gasspjället vara orsaken ?
Bör jag byta till spjällhuset utan den lilla ventilen ?

Lägger in en bild, det är ventilen inringad på bilden.
Spjällhus till VOLVO 740 B230E.jpg
Spjällhus till VOLVO 740 B230E.jpg (216.09 KiB) Visad 123 gånger

Re: Liten ventil i gasspjället B230E

Postat: fre 25 jul 2025, 22:07
av Erik Å
VolvoNisse skrev: Igår, 18:23 ..men tar en stund innan den går ner på 900 rpm om man varvat upp motorn till 2000 rpm och släpper gasen till tomgång...
Låter som en avgasrenings-feature. Släpps spjället direkt ner till tomgång så får man en rejäl CO-puff ur avgasröret.
Min Taunus -76 hade en mekanisk fördröjning som gjorde att spjället gick långsamt ner till tomgång om man tvärsläppte gasen.

Re: Liten ventil i gasspjället B230E

Postat: fre 25 jul 2025, 23:27
av VolvoNisse
Byta till spjäll utan ventilen eller köra med spjället med ventilen ?
740 har ventilen, 240 har den inte.

Re: Liten ventil i gasspjället B230E (LÖST)

Postat: lör 26 jul 2025, 12:22
av VolvoNisse
Motorn tappar tomgången när den börjar bli varm, sedan vid varmstart så får man hålla halvgas.
När motorn är varm går den 1200 rpm i tomgång, skruvar ner tomgången till 900 rpm, sedan kan den gå ner under 500 rpm och stanna.

Vad kan det bero på ?

B230E, K-Jetronic.

Uppdatering:
Bestämde mig för att byta gasspjället till den utan ventilen, som B230E i 240 har.

Ser ut som att packningen mellan spjällhuset och grenröret kan ha varit lite otät, packningen var blöt och en mutter var blöt av något som läckt ut från grenröret.

Orsaken var vacumläcka.

Nu är det monterat med nya packningar och alla problem med tomgången löste sig.
20250726_165206.jpg
20250726_165206.jpg (2.42 MiB) Visad 1 gång