Sida 1 av 1

B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: tor 05 jun 2025, 08:39
av VolvoNisse
Fick tag i en B230E motor som endast har gått 13000 mil.
Motorn som sitter i har okänt miltal, kan ha gått runt 40000 mil, hörs ett oregelbundet knackande på tomgång, vet ej vad som knackar verkar komma från mitten av motorn högst upp.

Därför blev det en reservmotor, och B230E motorer växer inte på träd.

Passar en B230E med mekanisk insprutning (CI) från en Volvo 740 -87, till Volvo 240 med B230E (CI) -88 (motor från -87)?

Det ser ut att vara samma motor och samma insprutningssystem.
De skillnader som syns är att motorfästena är annorlunda och fördelaren drivs av kamaxeln och sitter bak på toppen.

Fördelaren går att flytta till motorblocket (från 240 motorn) men finns det kugghjul på hjälpaxeln (mellanaxeln) som ska driva fördelaren ?

Om inte, är det svårt att byta axeln till en med kugghjul, och varifrån får man tag i en ?

Motorfästena är inga problem, motorns elsystem och ev CI systemet kan flyttas över om det behövs.

Något mer att tänka på ?

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: tor 05 jun 2025, 12:19
av lennarte
Bör inte vara några problem. Dom sista åren av K-Jetronic ändrades det inte mycket. Kanske lättare att skifta topplocken än att täta efter fördelaren. Då kan du enkelt kolla ventilspelet också. Kanske det som tickar?? Mellanaxeln sitter där, den driver oljepumpen och då måste ju kugghjulet också vara där. Om fördelaren passar direkt i får någon annan svara på.
Pentas marinmototer men dessa motorer har alla förgasare och fördelare i blocket (dom jag har sett), och dom har sjövattenpumpen också på den axeln.

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: tor 05 jun 2025, 12:32
av VolvoNisse
Motorerna är från samma år med samma bränslesystem och avgasgrenrör med Puls-Air system.
Det finns täcklock att köpa till baksidan av kamaxeln, borde nog lösa det utan att skifta topparna.

Motorn som sitter i låter ungefär "knack-knack, knack-knack-knack, knack, knack-knack, osv... oregelbundet knack.
Svårt att beskriva med text,men jag misstänker att det kan vara ventilspel på en eller två ventiler, motorn går annars bra och startar lätt.

En tät vevhusventilation kan orsaka knack, men den fungerar riktigt bra, oljelocket sugs fast, och man känner att det är bra sug i ventilationen.

Det är bara ett plåtlock i hålet där fördelaren monteras i blocket, är nog bara att dra loss locket och sätta i en fördelare.

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: tor 12 jun 2025, 16:53
av VolvoNisse
Tog loss plåtlocket och tittade ner i hålet där fördelaren ska sitta, det finns inget kugghjul.

Någon som vet om det krävs mycket demontering av motorn för att byta hjälpaxeln ?

Närmaste jag gjort är bytt kamaxel i en B18 motor för länge sedan.

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: tor 12 jun 2025, 23:45
av lennarte
Så här ser aggregataxeln (Volvos namn på den) ut. Främre drevet är till fördelaren och det bakre till oljepumpen. Vet dock inte om motorerna i 740 har både dreven. Har inte jobbat så djupt i just dessa motorer. Min motor (B234F) har ingen sådan, där drivs oljepumpen av kamremmen
s-l400.jpg
s-l400.jpg (26.45 KiB) Visad 200 gånger

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: fre 13 jun 2025, 17:13
av VolvoNisse
Toppen är 530 på båda motorerna, finns täcklock att köpa till hålet bakom kamaxeln på toppen.
Blir enklare än att byta toppen.

Med vad ska man smörja lagren och kugghjulen på aggregataxeln vid montering ?
Fett eller olja eller någon speciell monterings smörjmedel ?

Re: B230E K-Jetronic 740 till 240

Postat: lör 14 jun 2025, 11:49
av lennarte
Lagringarna trycksmörjs från oljepumpen och kugghjulen "stänksmörjs" av oljedimman i motorn
Olja in lagringarna och kugghjulen vid monteringen bara.