Sida 1 av 1

Bytt Tankarmatur 240 1986

Postat: lör 31 maj 2025, 13:28
av StoraB
Svart +, Brun med fästöra (minus), Grå ?.... Grå finns endast till armatur. Blir den Blå (i tanken) ? Tankmätaren fungerar, men ingen aktivitet på Svart från bilen
Ska inte Svart som ju pumpen fungerar på med direktkoppling batteriet ge spänning på koppl.plinten Svart från tändning också? Får igång pumpen (Svart) med direkt batt.koppling på armaturen, men från "bilen" inte ett livstecken på Svart däremot Grå ?. Kopplingsplinten har Svart som Grå att välja på. Brun vid sidan om med jordanslutning på pumpkabeln.
Försökt "dutta" på olika ställen med jordanslutning...Kollat alla säkringar. Summa: Enbart 2 kablar att välja på, men dåligt av mig att inget förstå ?

Re: Bytt Tankarmatur 240 1986

Postat: lör 31 maj 2025, 15:14
av robinb3rgsten
Antar att du har en b230e i eftersom det är en 86? Varför bytt armatur funka de innan? Samma färg på kablarna på nya och gamla? Bilen ger väl bara ström när motorn går eller i alka fall startmotorn, annars får du bygla bränskepumpsreläet

Re: Bytt Tankarmatur 240 1986

Postat: lör 31 maj 2025, 15:45
av StoraB
Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sönder. Låg på botten av tanken. Jag hade en ny liggande.... Förpunpen ska väl gå kontinuerligt så fort tändningen är på ? = Inte ett liv.

Re: Bytt Tankarmatur 240 1986

Postat: lör 31 maj 2025, 22:38
av lennarte
StoraB skrev:Förpunpen ska väl gå kontinuerligt så fort tändningen är på ? = Inte ett liv.
Är där förpump på K-Jetronic?? Är inte säker på det. Att pumpen går så är bara en koll på att det fungerar. Dom flesta ska gå i c:a 2-3 sek. och sedan stanna. Men, den ska alltid gå när motorn går runt. Och det ska då definitivt gå hela tiden. K står för (översatt) för kontinuerlig. D.v.s så fort motorn går runt så sprutar det (skivan styr det) in bränsle, oavsett om den startar eller inte. Detta är en nackdel då om motorn inte startar, då "surar" den lätt ner sig.