Sida 1 av 3

Info om dessa för delar?

Postat: mån 18 jun 2007, 15:47
av Nordda
Har fått tag på dessa delar via en garagerensning för några hundralappar och misstänker att det är turbo, förgasare, turboförgasare och intercooler. Förgasaren är samma som jag har på min B21 som dricker förgasaolja som en gnu. Byta ut mot den där? Står iaf 175 CD på båda och de är exakt likadana.

Turbon, turboförgasaren och intercoolern undrar jag vad de har suttit på för motor och vad värdet av dessa är. Gren- och insugningsrör sitter på båda.

Bild

Bild

Postat: mån 18 jun 2007, 16:50
av Lilja
Har då aldrig sett en gnu dricka förgasarolja :lol:
*edit* läste fel :lol:

Postat: mån 18 jun 2007, 17:35
av Addekarlsson
Ser lite ut som ett förgasarturbopaket, som fanns att köpa som tillval tidigare. Ska väl fungera både på B21 och B23, om jag inte är helt ute i det blå och cyklar.

Vill du inte ha det själv, så kan jag köpa loss det för några hundringar. :wink:
Köpte nämligen en 240 med B21A i helgen, eftersom min 960 är "död" för tillfället pga felleverans av reservdelar. :D

Mvh/ Adde

Postat: mån 18 jun 2007, 18:36
av Nordda
Addekarlsson skrev:Ser lite ut som ett förgasarturbopaket, som fanns att köpa som tillval tidigare. Ska väl fungera både på B21 och B23, om jag inte är helt ute i det blå och cyklar.

Vill du inte ha det själv, så kan jag köpa loss det för några hundringar. :wink:
Köpte nämligen en 240 med B21A i helgen, eftersom min 960 är "död" för tillfället pga felleverans av reservdelar. :D

Mvh/ Adde
haha...tror starkt på att det lätt värt mer än ett par hundringar :D Är den 4 vxl? Är väl inte det lättaste att montera det där? Hur mycket mer soppa dricker den om man monterar det där?

Vad tror ni om förgasaren då? Kan man byta ut min gamla mot den där och fortsätta köra?

Postat: mån 18 jun 2007, 18:44
av camaro69
Jag kan byta till mig det där "inte cool" värmepaketet.

I byte får du en unik getabock som kan mjölka kaffegrädde. :wink:

Postat: mån 18 jun 2007, 18:55
av Nordda
camaro69 skrev:Jag kan byta till mig det där "inte cool" värmepaketet.

I byte får du en unik getabock som kan mjölka kaffegrädde. :wink:
Näe, men skulle vara intressantare om du hade lite delar till en Beach Buggy? :)

Postat: mån 18 jun 2007, 20:05
av Hilmer
Bild 1, från vänster till höger:

*Grenrör till B21ET ink turboaggregat.
*Standardförgasare till B21A.
*Insug ink spjällhus till B21ET.

Andra bilden föreställer ett cellpaket, mest troligen från ett värmepaket.


Det enda som ev kan vara värt nåt är grenrör med turboaggregat, beror på skicket på aggregatet om det ens är lönt att försöka sälja.

Postat: mån 18 jun 2007, 21:10
av Nordda
Hilmer skrev:Bild 1, från vänster till höger:

*Grenrör till B21ET ink turboaggregat.
*Standardförgasare till B21A.
*Insug ink spjällhus till B21ET.

Andra bilden föreställer ett cellpaket, mest troligen från ett värmepaket.


Det enda som ev kan vara värt nåt är grenrör med turboaggregat, beror på skicket på aggregatet om det ens är lönt att försöka sälja.
Du får hela skiten att låta värdelöst.

Är det något särskilt namn på turbon?

Postat: mån 18 jun 2007, 22:23
av Hilmer
Nordda skrev:
Du får hela skiten att låta värdelöst.

Är det något särskilt namn på turbon?
Jag tolkade ditt inlägg som om du undrade över om det var värt något då man säljer det, och det ÄR mer eller mindre värdelöst om skicket är dåligt på turbon t ex. Grenröret byter de flesta ut mot motsvarande från 940 och aggregaten måste vara i gott skick för att locka någon att köpa.
Original insug med anslutningen avsedd för de motorer utan IC är inget heller detta som många suktar över, de flesta vill ha IC och många byter dessutom ut original insug mot t ex det sk E-insuget för att höja effekten.

Förgasaren kan du ju själv ha nytta av om den är i gott skick, och bara den är väl värd några hundra om man ska köpa på skroten, så det räcker ju egentligen att denna är okej för att du inte ska gå back på affären iaf :wink:

Jag vill egentligen inte racka ner dina inköp, men tyvärr är det just så här det ser ut idag...

Postat: mån 18 jun 2007, 23:17
av Nordda
Hilmer skrev:
Nordda skrev:
Du får hela skiten att låta värdelöst.

Är det något särskilt namn på turbon?
Jag tolkade ditt inlägg som om du undrade över om det var värt något då man säljer det, och det ÄR mer eller mindre värdelöst om skicket är dåligt på turbon t ex. Grenröret byter de flesta ut mot motsvarande från 940 och aggregaten måste vara i gott skick för att locka någon att köpa.
Original insug med anslutningen avsedd för de motorer utan IC är inget heller detta som många suktar över, de flesta vill ha IC och många byter dessutom ut original insug mot t ex det sk E-insuget för att höja effekten.

Förgasaren kan du ju själv ha nytta av om den är i gott skick, och bara den är väl värd några hundra om man ska köpa på skroten, så det räcker ju egentligen att denna är okej för att du inte ska gå back på affären iaf :wink:

Jag vill egentligen inte racka ner dina inköp, men tyvärr är det just så här det ser ut idag...
Förgasarn i mitten tänkte jag behålla och montera. Nåt man borde göra åt den eftersom den legat i 10 år minst?

Synd då.