Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AllanBallan
Köpte på mig en 940-98 med 50 tusen mil tänkt att ha som lekbil över vinter men körde väll lite väl hårt med den sen så börja den knacka något hemskt efter ca 2 veckors äganden. Vet inte så mycket om motorn har kollat på kammen (halvt okej) och oljan (inga metallspån lite svag lukt av bensin) som sagt har aldrig hört en motor låta så här illa, om någon har något förslag vad det är som låter innan jag river isär hela motorn. https://youtube.com/shorts/aGiyyfUa7JA? ... 8k2adQmt47
av AllanBallan
Yes det har jag gjort syns inget i oljan och jag menar att det finns några små repor som man kan se men inget man känner med nageln. Jag tänker mest på att det borde synas rätt så tydligt vad som är fel när det låter så pass högt.
Bilagor
IMG_7892.jpeg
IMG_7892.jpeg (2.77 MiB) Visad 9339 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det luktar bensin om motoroljan är den utspädd. Vet du när den byttes senast???
Den skulle kanske varit bytt för ett år sedan...... Eller 2
En kamrem är alltid 100% ok eller ska bytas.
av AllanBallan
Oljan var kolsvart och lite mer lättflytande än vanligt (5w-40) absolut ingen aning när den var bytt senast allt jag vet om bilen är att den är manuell konverterad. Men något är gjort med den för dem går inte som en vanlig 940 så något trimm är det i den
av AllanBallan
Gick hur bra som helst innan då tråget såg ut så innan ljudet kom från ingenstans, min vän sa att det eventuellt kan vara svänghjulet som lossnat vilket jag tror är det rätta svaret. Tycker iaf att man hade sett något metall spån i oljan så jag körde en bit med knackandet och att det låter så pass illa men olja var som sagt helt ren.
S70, batteri/el-fel

Det är vanligt att det blir fel i något[…]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Det är inte säkert att ETS tänds om[…]

Vad fint det ser ut! Känner det bara så[…]

Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]