Sida 1 av 1
Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tis 18 mar 2025, 13:51
av UlfRob
Försöker lösa ett problem som uppkommit snabbt. Symptom
1. Bilen kommer snabbt upp i högre drifttemperatur än normalt. Temperaturnålen stannar numera precis under rött. Normalt brukar temperaturnål stanna halvvägs
2. Värmen har försvunnit i kupén. Även fast jag har på maxvärme/maxfläkt är lufttemperaturen som kommer ur fläktsystemet sval (inte kall). Gäller alla spjäll.
Jag har:
1. kontrollerat att det finns kylvätska. Den är klar och fin.
2. noterat att det ej byggs upp ngt tryck i expansionskärlet. Jag kunde skruva av locket utan problem (möjligtvis ett litet pysande ljud) fastän motor hade uppnått drifttemperatur.
3. kylslangar känns mjuka. Om tryck finns borde dessa väl vara stenhårda?
Har detta forum ngra inspel hur jag kan fortsätta felsöka?
Tack på förhand
Ulf
Temperaturmätare högre än normalt. 20250318_131038.jpg (1.16 MiB) Visad 37725 gånger
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tis 18 mar 2025, 17:42
av lennarte
Det kan ha många olika förklaringar. Först, visar mätaren rätt?? Mätarhuset kan spela många spratt. Sätt ett finger på termostathuset när mätaren står högt och motorn går på tomgång, kan du hålla kvar fingret mer än 2 sek. är motorn inte varm.
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tis 18 mar 2025, 21:21
av Rödsorken
Är din termostat helt hundra? Den verkar tröööög varför motorn blir varm snabbare än vanligt. Sedan släpper den igenom så lite att det inte räcker för kupéelementet. Är övre slangen "normalt" varm? Kylaren?. Jag fick en sådan tanke om termostaten på din beskrivning. Att vätskan är fin känns skönt, eftersom det då sannolikt inte är den klassiska igensättningen på olika håll.
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tis 18 mar 2025, 23:09
av Erik Å
Men vattnet till värmepaketet går väl inte via termostaten..
Är vattenpumpen ok? Det är uppenbarligen någon skum tillverkare som har krängt ut vattenpumpar som tappar pumpvingarna till de nyare modellerna..
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: ons 19 mar 2025, 07:44
av VolvoNisse
Samma sak hände för mig, då var felet att termostaten fastnat i stängt läge och då kom bara kall luft in i bilen.
Motorn var brännhet, känn på termostathuset om den blir het, känn även på övre och nedre kylarslangen.
Du kan även känna på slangarna till värmepaketet om de är varma eller kalla.
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: ons 19 mar 2025, 18:17
av Rödsorken
Det är ju sant, att värmepaketet borde få hett vatten även utan termostat, som Erik Å säger. Tänkte inte tanken helt klar, liksom. Men så kom "VolvoNisse" med sin erfarenhet(!). Det var bra att du påpekade att man måste kolla slangarna genom topedväggen: När kranen står öppen och motorn är varm (och allt cikrulerar som det ska) borde båda dessa slangar vara varma. Möjligen att den övre känns lite varmare.
Men varför blir motorn fort varm? Pump eller termostat eller givar-/mätarfel.
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: ons 19 mar 2025, 19:13
av Erik Å
Börja med termostaten, det är ju det uppenbara felet när motorn blir för varm. Kanske blir ånglås som stoppar flödet till värmepaketet som följdfel..
Termostater brukar man kunna testa i en kastrull med vatten som man värmer på spisen, man ser tydligt om de öppnar distinkt när vattnet når ca 90 grader..
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tor 20 mar 2025, 08:31
av GT-mannen
Om det inte är något tryck i kylsystemet när motorn är varm sitter felet troligen i locket till expansionskärlet (trasig packning eller trasigt lock).
/Håkan
Re: Volvo 240 -88 B230K - Motor går varm, ingen värme i kupé
Postat: tor 20 mar 2025, 09:31
av Erik Å
GT-mannen skrev: ↑tor 20 mar 2025, 08:31
Om det inte är något tryck i kylsystemet när motorn är varm sitter felet troligen i locket till expansionskärlet..
Tänkte samma tanke, ett helt orelaterat fel alltså. Men nada övertryck kommer att göra att kylvätskan kokar tidigare. Övertrycket är till för att höja kokpunkten några grader och ge mer marginal till kokning.