Sida 1 av 2

Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: mån 17 feb 2025, 21:36
av Ragge240
Tjena,
Jag har som tråden lyder, en Volvo 240 -88 med en B230K motor.

Just nu lever den sitt egna liv som jag inte blir klok på här nedan följer ordningen på problemen som jag stött på..

Det började med att bilen bara tvärdog vid ett rödljus, bogserad hem, väl hemma gick det att starta bilen.

Nästa gång jag skulle ut med bilen så var den svårstartad, efter några försök gick den igång, jag åkte iväg gick bra och helt plötsligt blev den orkeslös och hoppade lixom fram vid gaspådrag.. sen dog den och behövdes startkablar för att starta igen för att sen ta mig hem fortfarande orkeslös…

Bytt till nytt batteri..

Nu hör man att den är alertare vid startförsök men bara tuggar utan att starta…
Låter den vara i nån timme går ut igen, startat på andra försöket.
Åker iväg utan några konstigheter en runda på 6mil.
Parkerar, dagen där på sätter mig i bilen, vrider på nyckeln och bara möts av ett klickande ljud , försöker några gånger men möts av samma klickande ljud..
Försöker senare på kvällen startar på andra försöket åker 1mil utan beskymmer..

Och nu skriver jag här ihop om att ni kunniga har tips på vad det är som driver mig till vansinne.

Tacksam för alla tips och råd!
Mvh Ragge240

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: ons 19 feb 2025, 12:07
av StoraB
Tändningslåset. Vrid något i sidled + upp/ner, samtidigt som du aktiverar startmotorn. Att den sedan tvärstannar då o då är något annat och mer komplicerat.

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: fre 21 feb 2025, 09:43
av lennarte
Har du kollat om den laddar ordentligt. Om du kör nästan slut på batteriet kan det till en del återhämta sig på någon timme. Som du beskriver det, tror jag på generator fel. Det kan klicka flera gånger i startmotorn om batteriet är nästan helt slut. Är det fel på startmotorn, klickar det bara en gång på varje "nyckelvrid". Är det fel på tändlåset, klickar det (oftast) inte alls

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: lör 22 feb 2025, 14:08
av Ragge240
Jag har mätt batteriet, 12v avstängd och 14v med bilen igång👍🏻 När jag möttes av det klickande ljudet var det ett klick vid varje ”nyckelvrid”

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: lör 22 feb 2025, 17:25
av Allinug
Är det klick och du hör att startmotorn försöker gå igång? Eller är det klick och startmotorn försöker inte ens?
Lyser lamporna på instrumentpanelen? Hör du bränslepumpen?

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: lör 22 feb 2025, 20:19
av Ragge240
Vill minnas att det var tyst, bara klick vid nyckelvrid,
Hade ström till instrumentpanelen och övrigt i bilen,
Detta klick har jag bara möts av en gång, aldrig tidigare

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: sön 23 feb 2025, 09:59
av Allinug
OK, jag tror som lennarte att den inte laddar ordentligt. När jag hade den typen av fel att bilen tvärdog vid rödljus och blev strömlös, så var det laddningsregulatorn som fick bytas. Nu har du ju bytt batteri sedan dess och då gäller det att det har bra kontakt överallt.

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: sön 23 feb 2025, 10:28
av Ragge240
Okeej, vet att jag bytt laddregulatorn innan men är kanske 6-7år sen nu så kanske dags igen?🧐

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: sön 23 feb 2025, 12:57
av lennarte
Generatorn är bara en metallklump, det är regulatorn som styr allt. Men, i generatorn sitter 2 släpringar som kolen i regulatorn går mot. Där kan bli problem om det blir slitet. Om generatorn laddar över 13,5V under belastning (all uttustning inkopplad) är det Ok.

Re: Volvo 240 -88 B230K Motorproblem

Postat: sön 23 feb 2025, 21:35
av Ragge240
Så om jag tolkar er rätt så ska jag kika över laddregulatorn, Putsa på kontakterpunkter?
Som steg 1?