Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Dekorstripes som sitter nedanför sidorutorna på Volvo 240 86-, behöver byta ut dessa.

De sitter hårt fast, verkar svårt att få loss utan att slipa, blir lackskador.

Någon som har tips på tillvägagångssätt, ta loss de gamla eller lägga nya ovanpå gamla ?
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Tog bort dekorstripen på tröskeln med värme men det blev kvar rester, där kunde jag slipa då det ändå skulle lackeras.

Det gäller även att inte värma för mycket, min värmepistol har bara två lägen, 60 grader och 600 grader, vilket gör den lite svåranvänd.

Finns det något som kan lösa upp klistret ?
av Rödsorken
Thinner (som kemiskt är i stort sett toluen). Men man vill kanske inte söla med det på bilen. En snällare lösningsmedel som lacknafta e d som får verka längre tid och ev med hjälp av lite värme? Prova och återkom!
Min värmepistol har termostat och kostar mer än några hundra... kan du köpa/låna en sådan?
Ska man lösa upp något vill man börja snällt och ta värre saker om nödvändigt. Därmed skulle man ta först (vatten/diskmedel), sprit, dieselolja, lacknafta (fotogen, kristallolja), kemiskt ren bensin, aceton, thinner, Bums... Ungefär så. En organisk kemist kanske skulle invända.
av Rödsorken
Ulf965 skrev: Vad skall du sätta istället för de du tar bort?
Finns ju färdigskuren på specialfirmorna. Jag är sugen på det själv.
Bra tips om ånga, Ulf!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Ulf965 skrev:Du kan ju prova med en sån här: https://www.biltema.se/verktyg/polering ... 2000032675
Har inte provat själv, skriv gärna hur den fungerar.
Vad skall du sätta istället för de du tar bort?
Ska ersättas med en ny likadan, då de som sitter där börjar bli dåliga.
Ett annat alternativ är att lackera, gjort det på en 264 för över 30 år sedan.

CVR och VP har dekalsatser:
Höger
https://classicvolvorestoration.se/p/de ... vart-hoger

Vänster
https://classicvolvorestoration.se/p/de ... rt-vanster
av Rödsorken
Apråpå att lägga nya ovanpå så blir det väl inte perfekt, och det vore synd när man har köpt de svarta tejpbitarna för tusen kronor för hela bilen. Men de kan behöva snyggas till, de blir spruckna och kantslitna och förstör lite av intrycket. Jag har en massa svart, bred s k chrome delete tejp och det skulle man kunna prova med och lägga ovanpå. Blir naturligtvis en hel del skärande.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Att lägga nya dekaler ovanpå de gamla blir nog inte bra.
Alternativen är att ta bort de gamla och lägga nya, eller lackera med body färg.
Krävs att maskeringen är ordentligt gjord om man lackerar.
Volvo xc70 2.5t awd felkod 0094

När du läser av felkod 0094 med iCarsoft[…]

S60 fälgar på S70?

Centrumhålet är samma som på min […]

Surt att det ska dröja tills maj innan dom b&[…]

Motormodeller S60 2011-2012

Ditec lackskydd.