Sida 1 av 1

240 prv6 från fabrik, ovanligt?

Postat: tor 14 nov 2024, 13:22
av Oreggad
240 med PRV från fabrik, finns det något intresse i dem eller är det lika bra att hålla det enkelt med en b230a? Fräck motor men lite pyssel man inte är van vid med v6.

Re: 240 prv6 från fabrik, ovanligt?

Postat: tor 14 nov 2024, 15:52
av lennarte
264 med PRV V6 kom nog först. Redan i skarven 74-75. Det var en säljare i diverse varor som åkte i dåvarande Östeuropa som köpare/säljare som visade mig den första PRV 6-an. Den första jag vet om ialla fall. Han hade en deadline när han måste åka och Volvo hade inte tid att montera extra utrustningen han ville ha så han kom till Esso Bilverkstad med hela baget fullt av delar (Han var kompis med min chef....... Han hade beställt en DL, men hade han beställt en GL hade AC, farthållare yttertemperatur mätare, varvräknare m.m Kanske t.o.m radio med bandspelaren ingått..
Det tog mig 3-4 veckor att montera in allt detta. Han kunde inte lämna bilen längre stunder så det blev till att skruva någon timme då och då. Denna bil hade inte den 5-växlade växellådan vi pratade om i en annan tråd utan den då nya M45. Men denna bil servade jag i flera år sedan tills han gick i konkurs och 264-an försvann

Re: 240 prv6 från fabrik, ovanligt?

Postat: fre 15 nov 2024, 10:27
av S80_140HK
Pratar vi 240 (inte 260) med PRV6 så fanns den enbart i 240 GLT (kallades GLT6). Det är en mycket sällsynt modell idag och klart värd att bevara. Vill man ha en vanlig 240 så är det bättre att köpa en sådan istället för att bygga om ytterligare en PRV-bil.

Min personliga åsikt är att PRV-motorerna är mycket trevliga. Tidiga årgångar (B27,B28) brottades med en del problem men med åren så utvecklades motorn till det bättre (B280). Det är noga med service och underhåll och det är väl därför dessa motorer har dåligt rykte bland volvoåkare.

Motorn finns ju även med överladdning i tex Renault. :-)