Sida 1 av 1

Tomgångsregulator (tillsatsluftslid) B230E

Postat: sön 29 sep 2024, 11:12
av VolvoNisse
Volvo 240 GLT B230E -88
Har låg tomgång vid start, motorn stannar.

Har sökt och läst om att tillsatsluftsliden kan vara problemet.

Står i vhb att ventilen ska vara helt öppen när den är kall, inte hur mycket helt öppen är.

Den är bara lite öppen, efter att ha varit i frysen, se bilden.
Kopplar in 12v så stänger den helt efter 5 minuter.

Någon som vet hur mycket ventilen ska vara öppen när den är kall ?

Re: Tomgångsregulator (tillsatsluftslid) B230E

Postat: sön 29 sep 2024, 14:22
av Gelis
Hur mycket beror på hur kall omgivningstempen är. Vad jag kommer ihåg, är ju hundra år sedan man meckade med det där systemet, så ska "hålet" vara fullt öppet vid max. Har den varit i frysen så är det där för lite öppet.

Re: Tomgångsregulator (tillsatsluftslid) B230E

Postat: mån 30 sep 2024, 07:50
av lennarte
Vet ej om det går smörja upp den, det är ju ingen elektronik i den. Hittade detta till en B20E motor, men funktionen är den samma
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... ande-b20e/
Är värmetråden av är det nog kört.

Re: Tomgångsregulator (tillsatsluftslid) B230E

Postat: ons 02 okt 2024, 17:13
av VolvoNisse
Ventilen öppnade mer när den var i frysen i några dagar, kanske den fungerar.
Den stänger efter ca 5 min när man kopplar på 12v.

Har en beg från bildemonteringen, den var ännu mindre öppen och ingen skillnad när den sattes i frysen.

Fyllde upp tanken så det är strax över halvtank.
Huvudpumpen går nu mycket lugnare än förut.

Svårstartad kall, börjar misstänka förpumpen i tanken, kan den vara orsaken ?
Hittar inga andra fel och förpumpen hörs inte.

Kopplade in 12v direkt till förpumpen och den går inte.

Har kollat tändinställningen och den var på 8 grader, ska vara 10 +-2 enl skylt i motorrummet.
Går inte justera då fördelaren sitter fast och inte går att rubba.

Re: Tomgångsregulator (tillsatsluftslid) B230E

Postat: tor 03 okt 2024, 08:11
av lennarte
VolvoNisse skrev:Har kollat tändinställningen och den var på 8 grader, ska vara 10 +-2 enl skylt i motorrummet.
Spraya rostlösning på fördelaren lite då och då. Det är ingen katastrof med 8°. Spraya även tillsatsluftsliden och fortsätt frysa och tina upp den.