Sida 1 av 1

Byte kamrem Volvo 240

Postat: fre 13 sep 2024, 20:27
av VolvoNisse
Ska byta kamrem mm, då det är dags , den är körd 18000 mil sen senaste bytet 2006, bilen har inte körts sedan 2013 pga växellådshaveri.

Ställde in motorn efter markeringarna.
Markeringarna stämmer på vevaxeln och mellanaxeln, men på kamaxeln står den en kugg fel.
Den är körd så här i några mil, kanske den bara gått lite sämre.

Eller kan det skadat motorn på något sätt ?
Har dragit runt motorn för hand men inte hört eller känt något konstigt.

Re: Byte kamrem Volvo 240

Postat: fre 13 sep 2024, 20:51
av lennarte
Dessa motorer är odödliga, ställ kamremmen rätt så går motorn 40 år till.

Re: Byte kamrem Volvo 240

Postat: fre 13 sep 2024, 22:47
av VolvoNisse
Jag fick dit kamremmen rätt, drog runt motorn flera varv och alla markeringar stämmer.

Skulle gå vidare och byta termostaten, ser lite skadat ut där termostaten ska sitta, fullt med små gropar, går det att lösa på något sätt så det blir tätt eller blir det tätt med en färsk packning ?

Såg ut som att termostatens packning var klistrad med packningsklister, packningen var så dålig att den föll bitar från den, var svårt att rengöra tätningsytan.

Re: Byte kamrem Volvo 240

Postat: lör 14 sep 2024, 19:09
av lennarte
Där är ju en gummitätning. Vill du ha både hängslen och livrem så gör som jag. Pensla med packningsklister. Jag använder detta
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000042268

Re: Byte kamrem Volvo 240

Postat: lör 14 sep 2024, 21:38
av VolvoNisse
Har en burk med packningsklister Loctite MR 5923 att använda om det behövs.
Ska bli nytt lock till termostathuset, kanske blir det tätt med packningen.

Re: Byte kamrem Volvo 240

Postat: sön 15 sep 2024, 07:30
av lennarte
Det är nog ungefär detsamma. Har funnits i "alla tider", även när jag en gång började med bilar. Fördelen med det är att när det blir "gammalt och trögt" kan man "dutta i" lite rödsprit och blanda väl så funkar det igen. Hette "på den tiden" något som" form a gasket" eller liknande. "Lagade" en gång en Ford Taunus V4 (om nu någon idag vet vad detta är) som toppackningarna "gott" på. Vi planande topplocken och penslade detta på cylinderfoderna som sjunkit under blockets kant. Motorn gick i flera år..... Detta var i mitten av 70-talet då dessa bilar var ganska vanliga, bilen var c:a 10 år gammal då.