Sida 1 av 2
B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 12:27
av bönan
Mor min har en 240 -86 med B230A. Välservad, originalskick och 15000 mil. Den har gradvis blivit allt svårare att starta varm. I nuläget får man hålla fullgas och nöta på starten i minst 10-15 sekunder om bilen stått 5-10 minuter. Startar utmärkt kall eller om man stänger av och slår på igen. Noterar även att det stinker soppa ur insuget när bilen hamnar i detta läge. Det har börjat bli så illa att morsan inte vill köra med den längre, vilket är tråkigt (hon kan ingenting om bilar eller motorer).
Förgasaren är renoverad och inställd, magrade ur tills den gick dåligt, vred sedan på blandningen något varv tills den går bra på alla varv och belastningar. Bra avgasvärden.
Magnetventilen på insuget har jag plockat ur och testat. Den funkar fint. Pulsairventilerna ser rena ut, har hört att detta kan spöka och fylla insuget med avgaser. Har provat att plocka lös pulsairslangen från insuget och det gjorde ingen skillnad.
Har läst att tjockare packning/mellanlägg mellan fögge och insug kan hjälpa, men känns ändå konstigt att bilen var lättstartad för 5 år sen och sen har detta kommit smygandes.
Vad finns det mer jag missar?
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 14:27
av Ulf965
Enklast är att ta en våt trasa och kyla ner nederdelen av förgasaren. Om det är ånglås skall bilen starta lätt efter denna nedkylning. Detta problem har jag haft med 140 och 240 bilar med förgasare.
En mer spektakulär variant är att ställa sig på skärmen och pissa på förgasaren, har dock inte provat denna variant.
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 15:08
av bönan
Får prova den varianten!
Sen finns det ju även någon form av elektriskt styrd ventil på torpedväggen. Denna har två slangar till insuget och en som går bak under bilen (till tanken?). Kan denna ha något med saken att göra också, känns ju som att den har med ventilation av bensinångor att göra?
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 15:18
av Ulf965
Vad detta är för elektriskt styrd ventil vet jag inte. Möjligen, kan den hänga ihop med "kolcanistern", detta är ett system som skall minimera bensinångor som inte skall komma ut.
Prova med den blöta trasan. Om detta löser problemen kan du spåna vidare med en extra spolarpump som kan blöta ner lite tyg på förgasaren.
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 18:08
av Rödsorken
Jag kanske är ute och hojar men pulse-air var väl på B230FD-motorn från 93? Och kolkanister finns väl inte på en förgasarmotor från 86? Men någon form av återledning låter det som. Ånglås kan väl inte bli om det inte är sommarhett och efter riktig hårdkörning? Det låter ju som om den får soppa men inte tänder? Nästan nersurad. Men ifall kylning av förgasaren hjälper så... Och det vore en syn när du står och pinkar i motorrummet - blir ju enkelt att förklara för alla som ser dig!
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 20:52
av Ulf965
Ofta blev det problem att starta bilen efter en kort paus på Vägverkets gula färjor, då var det bra att ha en blöt trasa tillgänglig. Enligt Haynes fanns det EVAP (EVAP som står för EVAPorative Control System är ett bränsleavdunstningssystem som förhindrar att bränsleångorna släpps ut i atmosfären, genom att ta hand om avdunstning från tanken. Wikipedia (SV)) redan 1976-77 för förgasarmotorer. Puls-air system fanns även på en del 240 bilar på 80-talet.
Börja dock med en blöt trasa, det är enklast.
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 21:24
av bönan
Rödsorken skrev:Jag kanske är ute och hojar men pulse-air var väl på B230FD-motorn från 93? Och kolkanister finns väl inte på en förgasarmotor från 86? Men någon form av återledning låter det som. Ånglås kan väl inte bli om det inte är sommarhett och efter riktig hårdkörning? Det låter ju som om den får soppa men inte tänder? Nästan nersurad. Men ifall kylning av förgasaren hjälper så... Och det vore en syn när du står och pinkar i motorrummet - blir ju enkelt att förklara för alla som ser dig!
Pulsair sitter även på förgasarmotorerna utan katalysator, åtminstone B230A men tror det kan finnas på någon äldre med. Sen försvann det några år på B230F innan det återkom på FD 93-95.
Varmt har det ju varit senaste tiden, bilen körs mest sommartid. Hårdkörning däremot, inte direkt. Liten dam som sällan kör mycket över 80. Inget kolkanister nej, däremot återledning till tanken. Har fått bekräftat att ventilen på torpedväggen reglerar återledningen av ångor från insuget. Möjligt att den har kärvat ihop eller inte funkar pga dålig jord - ska åtminstone titta på det.
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 22:28
av lennarte
bönan skrev:Pulsair sitter även på förgasarmotorerna utan katalysator, åtminstone B230A men tror det kan finnas på någon äldre med. Sen försvann det några år på B230F innan det återkom på FD 93-95.
Det fanns på många modeller och bilmärken från 1976 års modeller. I Sverige. Även tillsammans med EGR. Det var 76-års avgasregler som krävde detta, främst då på äldre motor typer. Fanns nog även i USA, Kalifornien var tidigt ute med avgsrening. 240 med B20A motorn hade EGR, dock inte PulsAir
EGR fanns på en av frugans VW Passat, en 77-a. Men det var borta på hennes 91-a. Som ju hade katalysator
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: sön 08 sep 2024, 23:45
av Amarace
Ventilen på torpeden har med just detta att göra, det är en ventilation för flottörhuset, slangen som går under är bara en slang som slutar under bilen. Ta loss slangarna från ventilen (som går till förgasaren) och kör med dom öppna och se om den funkar bättre.
Re: B230A svårstartad, ånglås?
Postat: mån 09 sep 2024, 08:57
av bönan
Bra, då är jag rätt ute. Var inne på samma att plocka lös de två slangarna och se vad som händer.
Gissar att det kan vara så enkelt som dålig jord som gör att ventilen inte lirar, är lite rostigt på torpeden.