Sida 1 av 1

Kopplingsbyte Volvo 240

Postat: lör 31 aug 2024, 13:20
av VolvoNisse
Håller på ett byta koppling i Volvo 240.
Fick loss den gamla, men två av insex bultarna är skadade och man får dåligt grepp med verktyget.

Jag undrar kan man ersätta insex bultarna med vanliga 6 kants bultar ?

Båda har hållfasthet 8.8, det ser ut att vara samma kvalitet.

Såg att de ska dras med 25Nm, ska man använda gänglåsning ?

Har en ny Biltema koppling (MaPa, artnr: 73-966).

Urtrampningslagret känns tveksamt, det glappar och ger missljud vid rotering fast det är alldeles nytt, nyss tagit ur den ur förpackningen.
Lagret är tillverkat av plast utan metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Volvos lager är tillverkat av plast med metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.

Storleken är samma på båda.

Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?

Re: Kopplingsbyte Volvo 240

Postat: tis 03 sep 2024, 17:32
av Rödsorken
VolvoNisse skrev:Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?
Jag tror 95% av alla här på forumet skulle rösta för det första alternativet; Volvo OE alltid bättre än "Feltema".