Sida 1 av 1

Volvo 240 GLT - B230F

Postat: tor 18 jul 2024, 21:10
av Vision
Har en 244 GLT som har strulat lite, tomgången pendlar ca 400 rpm och vid körning upplevs den slö.

Har felkod 2-3-2

Provat följande

- Sprayat startgas vid insug och vakumslangar
- Bytt lambdasond
- Kontrollerat säkringar
- Rengjort tomgångsventilen
- Rengjort Bränsletrycksregulatorn
- Kontrollerat svänghjulsgivaren
- Sett över kablage i motorrum
- Bytt fördelarlock, tändkablar, stift, rotor
- Kontrollerat LMM

Men börjar få slut på idéer, känns som att man får ta ett varv till och byta lambdasonden igen

Re: Volvo 240 GLT - B230F

Postat: fre 19 jul 2024, 08:19
av lennarte
Du har förmodligen en läcka på insug/avgassidan någonstans mellan LMM och Lambdasonden. Du måste "nolla" felkoderna när du bytt delar, annars (i vissa fall) är felet kvar då ECU måste "nollas" och "starta om"

"2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem. "