Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575767
Tjena,

Precis bytt olja och filter på Volvon och stört mig länge på att denna del länge varit så här ”blöt”.. har trott att det läckt ifrån oljefiltret som sitter precis ovanför men är nu relativt säker på att det inte är så.. jag lyckas inte googla mig till vad denna del heter och tänkte kolla med er om ni har koll!

Stort tack på förhand,
Mvh Inspector
Bilagor
IMG_8909.jpeg
IMG_8909.jpeg (2.09 MiB) Visad 267 gånger
IMG_8908.jpeg
IMG_8908.jpeg (2.39 MiB) Visad 267 gånger
#1575780
AAOO! Är det inte höger motorkudde du visar? En inbyggd svaghet på Volvo: De skuvande gummikuddarna är en volvisk säkerhetsdetalj som ska får motorn att stanna på plats vid en frontalkollision och inte tryckas in i kupén och mosa benen på människorna i framsätena. Detta motorfäste mår inte bra av all olja som just hamnar där eftersom den sitter under filtret. Vad gör man? Man byter fäste när det inte kan hålla ordning på motorn, men långsiktigt får man försöka skydda gummit från olja. Man kan ju göra rent, men kommer lösningsmedlen att förvärra upplösningen av gummit istället? Jag har inte sett den ultimata lösningen. Man kan ha PU-fästen för trimmade motorer (dyra och styva) men man förlorar då lite av det mjuka gummits fördelar vad gäller komfort.
#1575791
Stort tack för svar! Jag funderar på om jag ska byta oljetrycksgivaren.. har precis tappat i ny olja och misstänker att det var en tabbe. Kan jag vara snabb och kanske byta givaren snabbt som satan utan allt för mycket spill tro?
#1575809
Där kommer ingenting (kanske några droppar). Nivån på oljan i tråget är långt under. Är motorn varm, kan det komma lite, men inget tryck.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]