Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egt
#1575708
Hejsan,

Grön bilägare med en Volvo 464 här. Nu i lördags morse klappade bilen ihop och jag vart tvungen att lämna kvar den på jobbet för att senare bli rullad till verkstaden i området jobbet ligger.
Ringde och pratade med mekanikern nyss och han menar att hela avgassystemet har vikt sig men inte tagit med sig bromsar. Katalysatorn är kvar men saknar fäste, han sa att jag behöver byta ut hela avgassystemet/mitt och bak (vilket han kunde beställa från Tyskland för ca fem tusen) plus alla fästen och upphängning. Han sa också eventuellt flexirör..
Skriver nu för att jag känner hur mycket överkurs detta är för mig, dels vet jag inte hur jag löser det men vill inte heller lägga mer stålar än vad jag faktiskt behöver.
Tackar och tar emot alla tips och all hjälp!! :)
#1575718
Har du backat på något?
Samma hände mig för något år sedan. Backade på en betonggris, den tog precis på slutröret och böjde det. Avgasröret gick av mellan katalysatorn och främre ljuddämpare. Lagade det snabbt genom att rulla en tunn plåt över skarven och sätta 2 st avgasklammer. Det höll några månader, sedan släppte det. Gjorde då en riktig lagning genom att svetsa fast nytt rör mellan katalysatorn och ljuddämparen. Nu lagom till besiktningen har både den främre och den bakre ljuddämparen rostat sönder........ Det jag menar, snåla inte på delarna om du tänkt behålla bilen en längre tid. Kan du inget göra något själv, får du lita på verkstaden. Det är ofta billigare (tim priset är dyrt) att byta allt (går fortare) , än att byta delar av det för att kanske byta något igen om ett år.
#1575741
Håller med Lennart. "Laga aldrig ljuddämparen på mitten - byt!" sa min gamla chef som var en ovanligt klok och praktisk karl. Fem tusen för ett system + lite till + arbete... ja, det är surt, men alternativet är ju att skrota bilen. Den som tänker behålla sin bil (som jag) monterar ett rostfritt Ferrita eller motsvarande. Meningen är att slippa tänka på denna sak de närmaste trettio åren(!).
Var glad ifall man kan rädda katten på bilen. Det lät så, eller? Har du en händig polare med verkstad och svets är det inga problem, men det är ju inte alla som har det.
PS. Sonens V70 -02 har rullat 28 000 mil och NU har originalsystemet börjat läcka lite för mycket. Det är jädra bra grejer man hänger på bilarna nuförtiden. I min ungdom var det här med avgassystem (slutburken oftast) rena rama slit o släng.
av Egt
#1575817
Okej, tack Lennart och sorken.
Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut under, vart kan jag hitta de delar jag behöver? Skroten?
Jag är student så jag försöker att hålla nere kostnaderna så mycket som bara möjligt haha…
Bilagor
IMG_1020.jpeg
IMG_1020.jpeg (421.32 KiB) Visad 272 gånger
IMG_1022.jpeg
IMG_1022.jpeg (504.89 KiB) Visad 272 gånger
IMG_1023.jpeg
IMG_1023.jpeg (82.52 KiB) Visad 272 gånger
#1575864
Kära nån. Allt går att laga men ifall du inte har svets och rörbitar.... "Skroten" är för de flesta av oss bildeslbasen.se och där finns ett mellanrör för 100 bagis till en 440 iaf, men frakten gör det nästan orimligt.
Man kan få tag i det mesta men priserna förskräcker ibland. Dock sympatiskt att köpa beg. Min baklampa till en V50 fanns för endast 450 men med emballage, moms o frakt så dubblades det. Dock ville jag ju ha ett lätt beg o inte lysande nytt. Så kan det vara.
En fråga om E85 i V70 -04

Enligt den här killen så räcker de[…]

Tankade i helgen för 16,69 kr på ST1. D[…]

Hur byta drl v60cc

Gaaah! Håller på med bytet nu. Är[…]

Bifogar en bild på det svarta plastlocket f&[…]