Sida 1 av 1

D24 bränslepump problem

Postat: mån 08 apr 2024, 20:17
av daekol
Hej,

Har problem med min d24 motor, den vill inte hoppa igång. Jag misstänker att det är pumpen som behöver ställas in. Har haft av toppen och slipat in ventiler och även bytt diverse packningar. Märker nu att jag inte får ut någon diesel från dom markerade utgångarna enligt bild. Är det ett tecken på att pumpen är kass eller att den är felinställd? Funderar också på om jag har mixat rören fel då jag var lite klantig med att markera vilken utgång som skall till vilken spridare, så har någon den infon tar jag tacksamt emot det också! :-)

https://ibb.co/vJg2NSQ

Re: D24 bränslepump problem

Postat: tor 11 apr 2024, 23:22
av daekol
Är det ingen som vet? :crying:

Re: D24 bränslepump problem

Postat: fre 12 apr 2024, 08:50
av lennarte
Är inte "hemma" på denna motor. Men visst sitter där en tandem till pumpen. Är den (och kamremmen) bytt? Den är då (oftast) med färgmarkeringar, men även då kan det vara svårt att få det rätt. Är du säker (110%) att allt sitter monterat rätt? Även kamremmen?

Re: D24 bränslepump problem

Postat: ons 17 apr 2024, 01:44
av daekol
lennarte skrev: fre 12 apr 2024, 08:50 Är inte "hemma" på denna motor. Men visst sitter där en tandem till pumpen. Är den (och kamremmen) bytt? Den är då (oftast) med färgmarkeringar, men även då kan det vara svårt att få det rätt. Är du säker (110%) att allt sitter monterat rätt? Även kamremmen?
Stämmer att det sitter en kamrem som driver pumpen. Är helt 100 att det sitter rätt. Motorn stod i TDC när toppen lyftes på, kamaxeln var också nollad och kamremmen lades på. Man märker att det är bra komp i motorn nu mot innan. Men pumpen behöver också ställas in med en indikatorklocka, är dock osäker på om det är därför det inte kommer diesel ur två portar på pumpen. :-(

Re: D24 bränslepump problem

Postat: ons 17 apr 2024, 08:09
av lennarte
Jag är ingen "dieselkille", men jämfört med bensinmotorer (av samma årgång) är det är detta inget ovanligt. På en 6-cylindrig bensinmotor sprutar det i 3 spridare samtidigt, på en 4-cylindrig i alla 4. Men på en diesel funkar det inte så då den "tänder" på kompressions trycket och den värme det alstrar. Så då måste det spruta i en cylinder i taget och vid exakt rätt tillfälle. Så det borde bara komma i en utgång i taget.
Det blir kanske skillnad om du sätter på alla rören, spänner fast dom och lossa alla 6 vid spridarna. Kör sedan på starten tills systemet är helt luftat. Då borde du kunna se om det kommer samtidigt eller eller var för sig vid spridarna. Håll reda på "tändföljden" så blir det lättare.