Sida 1 av 1
Tomgång, när motorn är kall.
Postat: tor 04 apr 2024, 14:43
av Johnny240
Hej,
Har en 240 -87 ( insprutare). Tomgången är bra (runt 800 varv) ,när den varmts upp, men innan den värms upp, så dör den om man inte tok gasar. Tips på var man skall börja leta?
Ett tips var startmotorn och ngt av dess till ventiler, som har att göra med tomgången. Kan det stämma?
Tacksam för tips och funderingar.
Re: Tomgång, när motorn är kall.
Postat: tor 04 apr 2024, 14:59
av Rödsorken
Anslutningen på tomgångventilen (-motorn) skall kontrolleras, elkontakten alltså. Ibland har man tur och det är ett skitfel. Den sitter under insuget men är rätt enkel att komma åt. Sedan ta bort den för rengöring med aceton/thinner osv. Tror det är lätt att hitta en YT-video som visar hur det går till. De rutinerade mekar som känner igen symptomen får skjuta in fler tips!
Re: Tomgång, när motorn är kall.
Postat: tor 04 apr 2024, 15:22
av lennarte
Fanns 2 modeller -87 (och -88) K-jetronic (mekanisk insprutning) och och LH-Jetronic (elektronisk insprutning). Dom är väldigt olika när det gäller felsökning.
Föregående svar gäller LH. Har du K, börja med tillsattsluftsliden. Den brukar hänga om sig (tröga), och då funkar tomgången (också) "si så där"
Re: Tomgång, när motorn är kall.
Postat: tor 04 apr 2024, 21:43
av Johnny240
Tack för svaret, jag ska kolla upp det
Re: Tomgång, när motorn är kall.
Postat: fre 05 apr 2024, 07:13
av lennarte
Johnny240 skrev: ↑tor 04 apr 2024, 21:43
Tack för svaret, jag ska kolla upp det
Lättast är att se om man inte är van vid bilar. Böj dig ner och kolla under bilen bakom höger framhjul en halv meter in, så ser du avgasröret. Är där ett rakt rör är det K-jetronic, är där en stor burk (katalysator) är det LH-Jetronik. Och då är det version LH2,2. -89 (88B) och frammåt heter den LH2.4 och det är en del gemensamma delar, men det skiljer på en del också.