Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sienebjer
#1573184
Hej har problem med varselljusen 21/5 W på en volvo 240 . Ett lyser starkt 21W och ett svagt 5W.spelar ingen roll om jag har parkeringsljus vanligt ljus eller bara startnyckel. Hel halvjus relä verkar fungera. Bytat glödtrådsvakt, strömställare och glödlampor. Finns det andra relä kopplade till belysning? Några gånger har det inte gått att slå av ljuset när bilen stannat. Har då kört strömställaren fram och tillbaka några gånger och då har det släckts. Därav byte. I dag kunde jag inte släcka ljuset det brukar ju normalt släckas när man slår av tändningen ,blev tvungen att starta bilen igen för att kunna släcka. Finns det fler relä som har med ljuset att göra än det som sitter till vänster i motorrummet?
av Rödsorken
#1573192
Ja, det gör det faktiskt. En gång satte Volvo in ett extra ljusrelä eftersom alltför många strömställare brunnit upp. Nu brinner istället reläet ifall man har otur. Det sitter uppe bakom radion (övre radiofacket). På din 88:a sitter det med största sannolikhet där och det är lite plock för att komma åt det. På 240:an har Volvo haft lite "gömma reläer-leken". Jag har själv en utskrift på dessa komponenters placering och ska se ifláll jag enkelt kan finna länken.
av sienebjer
#1573270
Kan inte se något relä här i allafall tack ändå ,jag är ganska säker på att det är nåt relä någonstans gäller bara och hitta
Bilagor
relä.jpg
relä.jpg (1.96 MiB) Visad 560 gånger
av Rödsorken
#1573310
Nej, det ska nog vara högre upp. Övre radiofacket och bakom mittre luftmunstyckena. (Ja, FRAMFÖR dessa sett ur bilens synvinkel. ;-) )
Rota vidare.
av Amarace
#1573353
Varselljusen har inget relä och har inget alls med hel/halvjlus att göra.

Varselljusfuntionen går via strömbrytaren för ljuset, matas via tändläget-säkring till ljusmkopplaren och har en egen krets däri som förser varselljusen och parkeringsljus med ström, när man vrider ljusomkopplaren så bryts den kretsen.

Som du beskriver känns det som att lamporna är felaktiga, eller så matas insatserna fel på något vis.
Mät i botten på lampinfattningen, vid varselljusläge ska bägge polerna ha ström, när du slår på parkering ska bara en ha ström.

När du skriver att inte ljuset går att släcka, är de då hel/halv som inte går att släcka, eller parkering eller varselljus?
av Rödsorken
#1573357
Amarace skrev:När du skriver att inte ljuset går att släcka, är de då hel/halv som inte går att släcka, eller parkering eller varselljus?
Bra. Så talar den som förstår problemet och inte bara hör en enstaka fråga. TS fick problem att slå av ljuset. Då blir det nog "hängt relä" som blir tanken, men det kan mycket väl vara ett jordfel. Ifall TS kan kolla spänningen i lampsocklarna vid alla nyckel- och strömbrytarlägen så kan ev krypströmmar/konstigheter kanske avslöjas.
(Satan! vad jag saknar den gamle mannen som kunde bilel... kände en sådan förr...)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573358
Finns ju bilar med (original??) kopplat automatiskt halvljus, då funkar det lite annorlunda. Då ska ljusomkopplaren vara i läge 2 alltid och och halv (och helljus) tänds och släcks med tändning på (X kretsen, det som förr kallades radio läget). Då är allt släkt i läge 0, men varselljusen tänds med med tändning på. I läge 1 är bara P-ljusen tända, inget varsel eller halvljus. I läge 2 tänds halv/helljuset och P-ljusen är fortfarande på, fortfarande inget varselljus. Ljustutan fungerar alltid. Med ljusomkopplaren i läge 2 släcks och tänds hel/halv och p-ljus med tändning av/på. Så är det på min 745 -88B. På tidiga 240 fungerade det som icke automatiskt halvljus och jag förmodar att den automatiska varianten även fanns på senare 240
av Rödsorken
#1573361
Ja, Lennart, jag har automatiskt halv på min 93:a, vilket är original på svenska och norska bilar från den tiden. (Volvo övergav det där med varsel 89-90?) Men på TS 88:a är det äldre 240-variant, dvs parkering o varsel ovanpå blinkers och 21/5W-glödis i. Han ska ha kräm på 21W-tråden med avstängt lyse LÄGE NOLL och tändning på. Kräm på 5W i läge P och oavsett hur tändningsnyckeln är. Detsamma (5W) och hel/halv i läge LYSE PÅ vid körning/tändning på.
Att kunna blinka med helljus i alla lägen (utom lyse på vid körning! - för spaken fjädrar inte, den slår på hel bara) ska ju kunna gå - och det är där jag själv har ett litet problem...
av sienebjer
#1573378
Det är hel/ halvljus som inte släcks när strömställaren är i andra läget. Jordfel? men hur kan det påverka båda sidor? Någon som har en bra beskrivning var alla jordpunkter sitter på bilen?
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]