Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flottbomb
#1571947
God kväll gott folk.

Har försökt ta igång en familjeägd 245 som varit stående i ca 3år senaste månaden men har problem att få den genom besiktningen.
Började med att den gick som ett arsel, kom fram till att LMM var trasig. Böt mot en biltema LMM och besiktade och fick ett co på 9,6. Efter det beställde jag en från VPARS med 007 i slutnummer och bilen började gå avsevärt bättre, drog mindre soppa och ryker inte längre svart. Men den har fortfarande ett CO på 7,1 (gränsvärde 4,5).

Har även provat byta Lambdasond (biltema) och vattentempgivare (vparts) men det verkar inte ge någon effekt. Har sprayat startgas runt hela insugssidan utan något utslag. Även bytt tändkablar, fördelare, tändstift, rotor, luftfilter och även justerat tändningen. Men den sotar fortfarande stiften, men går bra i övrigt.

Min tanke just nu är att jag har använt ett defekt stroboskop, gjort fel, eller haft för hög tomgång då jag justerat tändningen och gjort den för mycket förtänd. Om jag fattat det rätt så har den här snurran detonationssensor så om jag gjort den för mycket förtänd kanske den knackar och duschar på mer soppa för att lösa problemet. Men det är bara en otestad teori och jag kännde att jag måste höra mig för här om någon har nåt förslag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571985
Just -88 fanns 2 olika modeller av styrsystem med katalysator på 740. Tidigare modell heter LH2.2 och senare LH2.4. Har det suttit en 007 LMM från början så är det en LH2.2 du ska ha, LH 2.4 heter 016. En del delar är samma, men det skiljer på en del av dom. Även om dom passar "fysiskt". Största skillnaden är att på LH2.4 finns en diagnostik box som du kan ta ut felkoder med. Som hjälp vid felsökning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571986
Flottbomb skrev: sön 03 mar 2024, 11:30 Ska ta o kika på den, hur kollar man den lättast? för mig jag läst att man måste suga på vakuum slangen eller nåt?
Lossa den klena vakuumslangen från BTR-en vid insuget. Stoppa den i munnen och sug, smakar det bensin är den kass.
av Rödsorken
#1571988
Hög CO-halt beror på ofullständig förbränning och/eller en illa fungerande katalysator. Varför skulle förbränningen bli dålig om den i övrigt inte går fett eller misständer på någon cylinder? Dvs om motorn går bra (går rent), skulle inte jag direkt misstänka motorstyrningen, utan katten. Den gör bl a CO2 av CO. Kan en verkstad hjälpa dig att mäta före och efter kat? Med och utan?

Men nu gick ju din 88:a som ett arsel sa du och då är det spridare, spjällhus, LMM, BTR... alltså bränslerelaterat som man bör misstänka först. Och det har du gjort. (Tändningen och hallgivare ligger lite längre ner på göra-listan.)

Har traktorn bränsletryck, sprider fint, gnistrar bra och faktiskt GÅR bra nu till slut, tänker jag att det är katalysator eller något ganska "djupt" fel i ECU:n. Kan förresten EGR:en löpa amok och återleda för mycket? Allt detta säger jag nu utan att vara en licensierad Volvomek, inte ens en mek, bara en snubbe som har hört mycket om B230:or som går orent och bråkar.
av Rödsorken
#1571989
PS. Den sotar på stiften och ryker sa du ju... olja... ventilstyrningar... sotar den likadant på alla stift kan det inte vara ventiltätningarna... Får jag fråga. Andas den fritt? Får den (kall) luft så mycket den vill ha?
av Flottbomb
#1572020
Rödsorken skrev: sön 03 mar 2024, 13:02 Hög CO-halt beror på ofullständig förbränning och/eller en illa fungerande katalysator. Varför skulle förbränningen bli dålig om den i övrigt inte går fett eller misständer på någon cylinder? Dvs om motorn går bra (går rent), skulle inte jag direkt misstänka motorstyrningen, utan katten. Den gör bl a CO2 av CO. Kan en verkstad hjälpa dig att mäta före och efter kat? Med och utan?

Men nu gick ju din 88:a som ett arsel sa du och då är det spridare, spjällhus, LMM, BTR... alltså bränslerelaterat som man bör misstänka först. Och det har du gjort. (Tändningen och hallgivare ligger lite längre ner på göra-listan.)

Har traktorn bränsletryck, sprider fint, gnistrar bra och faktiskt GÅR bra nu till slut, tänker jag att det är katalysator eller något ganska "djupt" fel i ECU:n. Kan förresten EGR:en löpa amok och återleda för mycket? Allt detta säger jag nu utan att vara en licensierad Volvomek, inte ens en mek, bara en snubbe som har hört mycket om B230:or som går orent och bråkar.
Har även summrat spjällhusgivaren och den verkar fungera korrekt. Vad du skrev angående katalysatorn, var inte -88 modellerna bland de första med katalysator och därför har högt gränsvärde för CO (4,5%). Har hört ryktas att man i princip skall kunna plocka bort Katten på dessa modeller och ändå klara avgasvärdena. Sen har väl inte B230F någon EGR?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572039
När dom "nya" avgasreglerna med katalysator kom 1989-01-01 så var det 0,5 % CO som gällde och det värdet klarar fortfarande en B230F motor i gott skick, även med en icke fungerande katalysator. CO värdet för bilar före det datumet var 3,5%. Men för något år sedan kom nya regler för "äldre" bilar (före 1994 års modell) och då fick alla äldre bilar samma avgas värde, det som gällde före 1976 års avgasregler.
av Chris72
#1572040
En kandidat kan vara en läckande kallstartsventil, då går de extremt fett o CO värdet sticker iväg ordentligt, även utan kat skall de inte komma upp i höga halter om motorn går ok. Så katten lär inte hjälpa att byta, plugga bränselt till kallstartsventilen, eller kolla BTR som Lennart föreslog tror jag på.
//Chris

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]