- lör 02 mar 2024, 21:21
#1571947
God kväll gott folk.
Har försökt ta igång en familjeägd 245 som varit stående i ca 3år senaste månaden men har problem att få den genom besiktningen.
Började med att den gick som ett arsel, kom fram till att LMM var trasig. Böt mot en biltema LMM och besiktade och fick ett co på 9,6. Efter det beställde jag en från VPARS med 007 i slutnummer och bilen började gå avsevärt bättre, drog mindre soppa och ryker inte längre svart. Men den har fortfarande ett CO på 7,1 (gränsvärde 4,5).
Har även provat byta Lambdasond (biltema) och vattentempgivare (vparts) men det verkar inte ge någon effekt. Har sprayat startgas runt hela insugssidan utan något utslag. Även bytt tändkablar, fördelare, tändstift, rotor, luftfilter och även justerat tändningen. Men den sotar fortfarande stiften, men går bra i övrigt.
Min tanke just nu är att jag har använt ett defekt stroboskop, gjort fel, eller haft för hög tomgång då jag justerat tändningen och gjort den för mycket förtänd. Om jag fattat det rätt så har den här snurran detonationssensor så om jag gjort den för mycket förtänd kanske den knackar och duschar på mer soppa för att lösa problemet. Men det är bara en otestad teori och jag kännde att jag måste höra mig för här om någon har nåt förslag.
Har försökt ta igång en familjeägd 245 som varit stående i ca 3år senaste månaden men har problem att få den genom besiktningen.
Började med att den gick som ett arsel, kom fram till att LMM var trasig. Böt mot en biltema LMM och besiktade och fick ett co på 9,6. Efter det beställde jag en från VPARS med 007 i slutnummer och bilen började gå avsevärt bättre, drog mindre soppa och ryker inte längre svart. Men den har fortfarande ett CO på 7,1 (gränsvärde 4,5).
Har även provat byta Lambdasond (biltema) och vattentempgivare (vparts) men det verkar inte ge någon effekt. Har sprayat startgas runt hela insugssidan utan något utslag. Även bytt tändkablar, fördelare, tändstift, rotor, luftfilter och även justerat tändningen. Men den sotar fortfarande stiften, men går bra i övrigt.
Min tanke just nu är att jag har använt ett defekt stroboskop, gjort fel, eller haft för hög tomgång då jag justerat tändningen och gjort den för mycket förtänd. Om jag fattat det rätt så har den här snurran detonationssensor så om jag gjort den för mycket förtänd kanske den knackar och duschar på mer soppa för att lösa problemet. Men det är bara en otestad teori och jag kännde att jag måste höra mig för här om någon har nåt förslag.