Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flottbomb
#1572045
lennarte skrev:
Flottbomb skrev: sön 03 mar 2024, 11:30 Ska ta o kika på den, hur kollar man den lättast? för mig jag läst att man måste suga på vakuum slangen eller nåt?
Lossa den klena vakuumslangen från BTR-en vid insuget. Stoppa den i munnen och sug, smakar det bensin är den kass.
Provade precis suga ( :-D )på vakuum slangen från insug till bränsletrycksregulatorn och jag vet inte, tyckte kanske att de smaka lite soppa, men knappt märkbart o absolut inte så man börja kräkas. Och så fort jag drog ur slangen så steg tomgången avsevärt, de är väl tecken på att den funkar?
Chris72 skrev:En kandidat kan vara en läckande kallstartsventil, då går de extremt fett o CO värdet sticker iväg ordentligt, även utan kat skall de inte komma upp i höga halter om motorn går ok. Så katten lär inte hjälpa att byta, plugga bränselt till kallstartsventilen, eller kolla BTR som Lennart föreslog tror jag på.
//Chris
LH 2.2 har väl ingen kallstartsventil?
av Rödsorken
#1572064
Lite mardröm är det. Kallstartsventilen är främsta kandidaten nu. Går bilen verkligen bra kall som varm? Har den LH2.2 eller 2.4? Förutom "allt" det där som du redan undersökt är ju tomgångsventilen och vevhusventilationen med oljefällan kända servicepunkter på dessa som går så galet långt. Ifall EGR fanns på 88:an har jag inte kunnat få fram glasklart. Lennart?
När man desperat felsöker och ändrar fler än en sak per omgång blir man ju blind/lurad ifall det ena beror av det andra osv...
Vad händer med en bil som står still i flera år? När saker börjar kärva, membran stelnar och kontakter oxiderar.
(Håll med om att det vore intressant ifall man kunde mäta avgasvärdena på din bil före och efter kat? Vi talar väl om 30 eller 40k mil? Och så är det 36 år. )
av Chris72
#1572084
LH 2.2 har väl ingen kallstartsventil?
[/quote]

Nog Har väl LH 2-2 kallastartsventil, i alla fall på de jag skruvat, Alla B21E, B23E, B23ET, B230 E o ET hade det, nog hade väl de tidigare b230F det,men kanske finns undantag
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572206
LH2.2 har kallstartventil. Tidiga LH 2.4 har det inte. 91 - 92 740 med Bendix tänd och bränsle system har det. Bendix = Rex/Regina. 940 med LH-Jetronik verkar också ha det. Är lite osäker på om 240 har samma som 740. Vissa 240 har t.ex ett annat tändsystem, Chrysler (Bendix Rex??)
Misstänker du kallstart ventilen så ta bort bränsleslangen. Vik den och lås den med ett buntband och starta motorn. Motorn ska starta "normalt"ner till -12°. Under det kan du få problem att starta
av Chris72
#1572249
Har skruvart 240 -90 o 91 med LH 2.4 bägge hade kallstartsventil
940 hade kallstartsventil med LH 2.4 enbart -91 , på -92 försvann det (jag har byggt om min -91a till -92 utförandet o har slopat den förhatliga ventilen)
//Chris
av Flottbomb
#1572258
lennarte skrev:LH2.2 har kallstartventil. Tidiga LH 2.4 har det inte. 91 - 92 740 med Bendix tänd och bränsle system har det. Bendix = Rex/Regina. 940 med LH-Jetronik verkar också ha det. Är lite osäker på om 240 har samma som 740. Vissa 240 har t.ex ett annat tändsystem, Chrysler (Bendix Rex??)
Misstänker du kallstart ventilen så ta bort bränsleslangen. Vik den och lås den med ett buntband och starta motorn. Motorn ska starta "normalt"ner till -12°. Under det kan du få problem att starta
måste undersöka, har som för mig att den inte har det.
av Flottbomb
#1572276
Börjar ändå fundera på om LMM fortfarande är boven. Är det nån som har erfarenhet av att använda eftermarknads LMM? Just nu sitter en LMM från VPARTS monterad i bilen, är det bra eller anus?
Vad skall man göra om den är kass? Går ju typ inte få tag på Bosch original för de verkar ju kosta typ 14k

Av vad jag har hittat så ska man kunna ohm mäta en LMM, och den info jag hittade säger följande:
Mellan plint 2 och 3 : 3,5 - 4,0 Ohm
Mellan plint 2 och 6 : 0 - 1000 Ohm (plint 2 och 6 ska dock vara blandningspotentiometer, som denna LMM inte har)

När jag mätte den som sitter i bilen just nu fick jag:
Mellan plint 2 och 3: 8 MegaOhm
Mellan plint 2 och 6 : ingen kontakt
av Rödsorken
#1572382
Men då hittade du felet. Skicka tillbaka, antar jag?
Men så var det där med kallstartsventilen: Kunde du koppla bort den och få någon effekt? Ev EGR som stör?
Nu kräver förstås besiktningen att de här grejerna finns och helst är inkopplade, men primärt måste motorn gå bra och CO-halten komma ner. Berätta hur det går!
av Flottbomb
#1572410
Rödsorken skrev:Men då hittade du felet. Skicka tillbaka, antar jag?
Men så var det där med kallstartsventilen: Kunde du koppla bort den och få någon effekt? Ev EGR som stör?
Nu kräver förstås besiktningen att de här grejerna finns och helst är inkopplade, men primärt måste motorn gå bra och CO-halten komma ner. Berätta hur det går!
Men asså, jag vet inte om jag är trög. Men den här bilen har varken EGR eller Kallstartsventil?
av Rödsorken
#1572415
(Det kanske är vi som läser som har bromsolja i hjärnvindlingarna :-) Sitter inte det där på din motor så blir det lite mindre som stör.)
Din LMM verkar felaktig. Men vad finns det för chans på bildelsbasen.se eller så. Jag gjorde en sökning för min bil, men den fanns inte ens som kategori...
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]