Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1572423
Flottbomb skrev:Men asså, jag vet inte om jag är trög. Men den här bilen har varken EGR eller Kallstartsventil?
Nää, det är du säkert inte, men kanske lite okunnig om detta. Ta först reda på om vad det är för motor i bilen. Detta är en gammal bil, det kan vara bytt motor under åren. Som jag skrev tidigare fanns både LH2.2 och LH2.4 under 1988. Tidiga 89-or kan ha registrerat som årsmodell -88, oftast är dom dock som årsmodell -88B
Och vad jag vet fanns ingen kallstart ventil på tidiga LH2.4. EGR kom först på B230FD motorn på 940 1994 tillsammans med PulsAir så det ska du inte ha på din motor
av Flottbomb
#1572470
Bilen är registrerad 1988-03-11 och den har 1 ägare. Den är köpt ny i familjen och har endast gått 18k mil, så motorn är inte bytt. Även en stor anledning till varför jag är så sugen på att få igång den igen eftersom den har mycket kvar att ge så länge man inte låter rosten ta den.
av Rödsorken
#1572495
Den måste ju räddas och bör inte få dö saltdöden!
1) Den har fin gnista överallt och det är inget med inställningen där?
2) Den har soppa som den ska vid regulatorn och spridarna är jämna? Och ingen tjuvluft i insuget?
3) Stiften visar inget konstigt och är jämnt bruna på isolatorerna?
4) Inget konstigt med vevhusventilation, vakuumslangar, tomgångsmotor, kallstartsventil, TPS eller katalysator? Finns ingen avgasåterledning, EGR?
5) LMM är bytt utan resultat, men visar avvikande motstånd vid mätning? Vad händer med motorns gång när du tar bort kontakten till LMM? Insugsslangen är helt tät?
6) Det finns mätningar att utföra på kontrollenheten, ECU, men det kräver naturligtvis specialkunskaper.
7) Har du tittat på YT-kanalen Backmans garage? Han donar en del med en B230 som sitter i hans 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572512
Flottbomb skrev:Den är köpt ny i familjen och har endast gått 18k mil, så motorn är inte bytt. Även en stor anledning till varför jag är så sugen på att få igång den igen eftersom den har mycket kvar att ge

Då är det LH 2.2 insprutning på den. Den kan ha antingen Bosch eller Chrysler tändsystem. Är det Bosch sitter tändspolen vid höger fjädertorn mot torpeden. Är det Chysler (Bendix?) sitter tändspolen ihopbyggd med slutsteg/tändförstärkare på vänster innerskärm vid fjädertornet. Detta system satt även på 360 och 440 (bilar som tillverkades i Gent, Belgien). Detta system krånglar mer än vad Bosch gör (just tändspolen)
Har den stått oanvänd i perioder så kolla på spår efter möss, råttor och ekorrar. Har du kollat på luftfiltret?? Filterburken är en "känd" matgömma bland diverse smådjur.
av Amarace
#1572604
lennarte skrev: Då är det LH 2.2 insprutning på den. Den kan ha antingen Bosch eller Chrysler tändsystem. Är det Bosch sitter tändspolen vid höger fjädertorn mot torpeden. Är det Chysler (Bendix?) sitter tändspolen ihopbyggd med slutsteg/tändförstärkare på vänster innerskärm vid fjädertornet. Detta system satt även på 360 och 440 (bilar som tillverkades i Gent, Belgien). Detta system krånglar mer än vad Bosch gör (just tändspolen)
Har den stått oanvänd i perioder så kolla på spår efter möss, råttor och ekorrar. Har du kollat på luftfiltret?? Filterburken är en "känd" matgömma bland diverse smådjur.
Det finns inte Bosch på en 240 med LH2.2 och tändboxen sitter på spolarburkens fäste och tändspolen på vänster sida mellan fjädertorn och batteri.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572614
Amarace skrev:Det finns inte Bosch på en 240 med LH2.2 och tändboxen sitter på spolarburkens fäste och tändspolen på vänster sida mellan fjädertorn och batteri.
Bra att veta det. Jag har en liten "lucka" efter 1985 då jag slutade som bilmek och innan jag började om som amatör 🤔 Vet du vad det är för fabrikat på tändsystemet? Det ser ju ut som ett Bendix Rex system, men kallades då för Chrysler då det även fanns på Chryslers Europeiska modeller
Bendix satt ju på 740 -91 0ch -92, men fanns det då även på 240? Alla 700 modeller i USA lär ha haft Bendix. Liksom dom sista 300 och första 400. Men har aldrig sett (eller hört) någon 900 med det.
av Flottbomb
#1572848
Rödsorken skrev:Den måste ju räddas och bör inte få dö saltdöden!
1) Den har fin gnista överallt och det är inget med inställningen där?
2) Den har soppa som den ska vid regulatorn och spridarna är jämna? Och ingen tjuvluft i insuget?
3) Stiften visar inget konstigt och är jämnt bruna på isolatorerna?
4) Inget konstigt med vevhusventilation, vakuumslangar, tomgångsmotor, kallstartsventil, TPS eller katalysator? Finns ingen avgasåterledning, EGR?
5) LMM är bytt utan resultat, men visar avvikande motstånd vid mätning? Vad händer med motorns gång när du tar bort kontakten till LMM? Insugsslangen är helt tät?
6) Det finns mätningar att utföra på kontrollenheten, ECU, men det kräver naturligtvis specialkunskaper.
7) Har du tittat på YT-kanalen Backmans garage? Han donar en del med en B230 som sitter i hans 940.
Gnistan verkar det inte vara något fel på och soppa kommer det massor i returen från regulatorn. Sprayat startgas överallt kring insugsdelar och inte fått nåt utslag. Tomgångsmotorn verkar fungera och kallstartsventil har den inte. Däremot så är stiften svarta, men det är inte så konstig då den nästan tar 1,4l/milen. Just nu väntar jag på en ny (beggad) LMM jag beställt från skroten och skall testa den, håller tummarna
av Flottbomb
#1573109
Problemet är löst! Gick igenom besiktningen med 0,1 i CO, Lösningen var en original LMM från skroten!

Nu skulle jag bara behöva lösa problemet med varför jag inte får någon värme i värmepaketet. Har bytt termostat, värmereglering verkar funka och det verkar vara fritt flöde till paketet, men den undre slangen är alltid kall. Kan vattenpumpen vara dålig även fast motorn inte kokar? Om jag håller på o masserar slangarna ett tag så får jag lite värme men det försvinner sen efter en stund.
av Rödsorken
#1573114
0,1! Det är B230 det. Man får verkligen gratulera, samt tacka för din berättelse här. Vi lär oss. Man lär så länge (man har en) lever. ;-)

Menar du undre slangen ur kylaren? Nej, du menade från paketet i kupén. Ditt värmeelement är igensatt. Diskmedel får väl försökas med. Hur är det med ventilen då?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573129
Flottbomb skrev:Om jag håller på o masserar slangarna ett tag så får jag lite värme men det försvinner sen efter en stund
Grattis, 😁😁😁 är det då en LMM med slutsiffror 007?
Om du har AC är där en vakuumstyrd ventil i motorrummet. Har du inte AC har du en vajerstyrd ventil vid pedalerna. Börja dock med att ta bort båda slangarna till elementet och spola med en trädgårdslang. Sätt en slang på "returen" och ner i en spann också för mindre spill. Gärna varmt vatten och och börja med lågt tryck. Spola baklänges, börja i den slangen som går till vattenpumpen och skifta sedan. Det går en vajer mellan ventilen och ett blandningsspjället i ventilationen (AC mellan reglaget och spjället) som styr värmen i kupen, dock ska elementet alltid bli varmt i båda slangarna när värme "är på".
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]